Gå till innehåll

Kamera på flyg


pld

Recommended Posts

Hej allihop!

 

Jag hade tänkt att ta med min videokamera med tillbehör när jag ska till Portugal men jag undrar hur det är med flyget.Ska man ta kameran som handbagage och hur är det när den ska genom röngten kan den skadas av det?Och dv-band kan dem också skadas?

 

/Jesper

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja, ta som handbagage och lämna aldrig utan uppsikt. Lägger du kameran i resväskan blir den snodd, och hemförsäkringen täcker inte förslusten. Genomlysningen skadar ingenting. Var beredd att demonstrera att kameran fungerar så du kan bevisa att kameran inte tänker explodera.

 

Jag checkade in min väska med en HI8-kamera packad djupt ner i väskan i mexico city, checkade ut i stockholm. Väskan har tillsynes helt orörd, och kameran borta, dvs de gick rakt på den. Det var inte ens stökigt så jag drar slutsatsen att personalen vid röntgenappraten stal den.

Länk till kommentar
Share on other sites

heh... tack för tipset, lite snabbt nu: får man filma inne i kabinen med DVkamera när planet flyger? Jag kommer ihåg när vi skulle till turkiet och grekland att vi inte ens fick använda egna hörlurar... måste köpa på flyget. Är det någon som vet om det fortfarande är så?

Länk till kommentar
Share on other sites

Hör lurar vet jag ingenting om men kamera får man inte använda men det är bara att smyga med den så märker inget nåt. Jag filma uppstigningen när jag skulle till barcelona och ingen sa nåt alls:)

 

(hörlurarna är nog bara för att dom vill tjäna pengar, tror knappast dom kommer fram o kollar vilken sorts hörlurar du har på dig;))

Länk till kommentar
Share on other sites

jodå dom var särskilt och sa till oss, vi fick inte ens använda hörlurarna som vi köpte på förra flygplanet... :( tror det ligger lite lätt paranoia över det där... men bättre att vara på den säkra sidan när man ligger 10-15 kilometer upp i luften i en trycksatt kabin som styrs av avancerade datorsystem... och alla med datorer vet att man inte ska lita på dem för mycket...

Länk till kommentar
Share on other sites

Skulle inte tro att en dvkamera skulle kunna slåut datorsystemen i ett flygplan. man få kanske inte ha igång dem under start och landning men annars är det riskfritt. om du tex sett steve-o's filmer så filmar de på planen emellan showerna.

 

kan tro att de inte vill att man filmar för att de är rädda för att folk filmar och kartläggerplanen pga terrorhot m.m. förmodligen någon sådan dum förklaring.

 

men filma på du, men lägg bort den om de säger till, det är ju dummt att fråga innan!

 

/bleckert

 

______________________________________________________________

Har någon sett min rörtång?

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Bleckert]... annars är det riskfritt....[/citat]

 

Gör du det på ett american airline-plan och sen kan du skriva till mig (från Guantanamo) berätta hur det gick. Om man gillar MrSmith-liknande grabbar med stora kavajer och hörsnäcka är det ett kanon-bete.

 

Redan i närheten av incheckningsdisken för American Airlines på Arlanda är det ett riskbeteende att sikta med kameror av både stillbildstyp och för rörliga bilder. Skall man vara säker så frågar man, vilket land man än är.

 

Jag lovar att man är tusan så spak när någon pekar med ett skjutvapen som inte är för filminspelning.

Länk till kommentar
Share on other sites

jag läste sista raden "det är dumt att fråga innan". Kanske är jag lite paranoid, men jag har lärt mig att i olika länder har man lite olika uppfattning om allvaret i eventuella överträdelser.

 

Att fråga är mycket enklare än att försöka övertyga eventuella poliser/vakter/militärer att de inte kan beslagta dyr kamera, eller inskränka friheten orimligt mycket.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...