final_cut Posted June 16, 2005 Posted June 16, 2005 Vilka av hans filmer gillar ni eller gillar inte? 0 Quote
trancedanne Posted June 16, 2005 Posted June 16, 2005 Tror jag bara sätt "Frantic" som han gjort med Harrisson Ford och det är en riktigt underskattade film måste jag säga, riktigt spännande och bra gjord. Vädligt snyggt filmat också, miljön är helt fantastisk. 0 Quote
final_cut Posted June 16, 2005 Author Posted June 16, 2005 [citat=trancedanne]Tror jag bara sätt "Frantic" som han gjort med Harrisson Ford och det är en riktigt underskattade film måste jag säga, riktigt spännande och bra gjord. Vädligt snyggt filmat också, miljön är helt fantastisk.[/citat] Wow, du måste va ung? 0 Quote
trancedanne Posted June 16, 2005 Posted June 16, 2005 bara för att jag inte sätt andra filmer av killen menar du? Jo jag skäms lite :P 18 år om du undrar 0 Quote
tomasz1985 Posted June 16, 2005 Posted June 16, 2005 Chinatown. Manuset om inget annat är bra. 0 Quote
MaiM Posted June 16, 2005 Posted June 16, 2005 Rosemary's Baby och The Fearless Vampire Killers hör nog till de bättre han gjort....tillsammans med Chinatown då förstås...... 0 Quote
Dawey Posted June 16, 2005 Posted June 16, 2005 "Pianisten", "Döden och flickan", "Hyresgästen". Tja jag har nog sett alla hans filmer. De stora favvosarna är "China town" och "What?" 0 Quote
_nemo_ Posted June 16, 2005 Posted June 16, 2005 China town är jävligt bra alltså. Repulsion likaså. Jag är även ett fan av Ninth Gate, kanske beror på att jag är beroende av Johnny Depp...... Fast fearless vampire killers är min favorit, vet inte varför, den är bara helt jäkla klockren. 0 Quote
Dawey Posted June 16, 2005 Posted June 16, 2005 [citat=_nemo_]China town är jävligt bra alltså. Repulsion likaså. Jag är även ett fan av Ninth Gate, kanske beror på att jag är beroende av Johnny Depp...... Fast fearless vampire killers är min favorit, vet inte varför, den är bara helt jäkla klockren.[/citat] Kul att du tycker om The Ninth Gate! Jag diggar stämningen i den. Tycker personligen den är mycket underskattad. 0 Quote
_nemo_ Posted June 16, 2005 Posted June 16, 2005 [citat=Dawey] Kul att du tycker om The Ninth Gate! Jag diggar stämningen i den. Tycker personligen den är mycket underskattad.[/citat] Regin, fotot, skådisarna, miljöerna och soundtracket är ju hur bra som helst, och japp, den är helt klart underskattad. 0 Quote
final_cut Posted June 17, 2005 Author Posted June 17, 2005 Jag tycker att Polanski har olikt andra regissörer lyckats med varenda en av sina filmer. Stora som små. Den enda filmen som jag finner pretentiös och tråkig är REPULSION. Personliga favoriter är CUL-DE-SAC, VAMPYRERNAS NATT och CHINATOWN. Har ej sett THE NINTH GATE. 0 Quote
FredrikD Posted June 17, 2005 Posted June 17, 2005 Repulsion är rätt cool. Gillar man den så kan jag rekommendera rekommendera Images. The fearless vampire killers såg jag häromdagen faktiskt. Underhållande men inget mästervärk. Rosemary's baby är klart bra. Chinatown är nog min favorit. Med den historien och med Jack Nicholson i huvudrollen är det i och för sig svårt att misslyckas. The Tenant är bra. Jag tyckte den var bättre än Rosemary's baby. Jag har bara sett The ninth gate av hans nyare filmer och den var väl ok. Jag håller Chinatown högst av det jag har sett. Får väl lov att hyra "The Pianist" någon dag. 0 Quote
final_cut Posted June 17, 2005 Author Posted June 17, 2005 Polanskis filmer kännetecknas av vad jag kallar "the after-effect". Alltså att man gillar dem först när man smält ner det man sett, efter en dag eller två. Ibland en hel vecka. 0 Quote
Spangelish Bob Posted June 18, 2005 Posted June 18, 2005 Har inte sett allt för mycket av Polanski. Såg "The Pianist" på bio och den var bra, men jag föredrar de äldre filmer jag sätt "Repulsion" och "Kniven i vattnet". 0 Quote
Recommended Posts