Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej alla filmfantaster! Jag behöver akuthjälp med ett Capture problem.

Jag håller på med en liten film som jag spelat in på DV. Problemet är när jag försöker överföra materialet från dvcam-bandet med hjälp av en DVCAM-bandare inkopplad till min datorn genom firewire så funkar inte detta.

Jag redigerar i Adobe Premiere Pro.v7.0. och när jag där tar Capture - trycker på Play och sen Record så dyker felmeddelandet: Recorder Error - Lost connection to device. upp.

Finns det någon som vet vad felet kan vara?

Snälla hjälp...

Posted

Det som brukar hjälpa är att starta om datorn och se till att Premiere Pro startas innan man slår igång kameran/bandaren. Det finns någon mer teknisk lösning men jag kommer inte ihåg när/var/hur just nu...

Har bandaren fungerat förut tillsammans med Premiere Pro?

/Roger

Posted

Tack för förslaget men det fungerade tyvärr inte...

[citat=Rogge]

Har bandaren fungerat förut tillsammans med Premiere Pro?

/Roger[/citat]

Ja, den har fungerat innan och det fungerar att överförra material från datorn till bandaren men inte tvärtom - visst är det konstigt?

Posted

[citat=nisse]Ja, den har fungerat innan och det fungerar att överförra material från datorn till bandaren men inte tvärtom - visst är det konstigt?[/citat]

Har du kollat om bandaren finns under DV-Devices i PPro?

Gå till Edit > Preferences > Device Control och ändra till DV Device Control och klicka på Options. Välj bandaren där eller en modell av samma märke.

/Roger

Posted

HAr haft ett liknande problem själv. Två tips:

Kolla på Adobes forumsidor. Liknade fel diskuteras flitigt där men det slutar alltid med att folk tycker att Adobe ska ta sit ansvar och göra en bug fix i en patch.

Använd P6.5 för capture.

Posted

[citat=nisse]Hej alla filmfantaster! Jag behöver akuthjälp med ett Capture problem.

Jag håller på med en liten film som jag spelat in på DV. Problemet är när jag försöker överföra materialet från dvcam-bandet med hjälp av en DVCAM-bandare inkopplad till min datorn genom firewire så funkar inte detta.

Jag redigerar i Adobe Premiere Pro.v7.0. och när jag där tar Capture - trycker på Play och sen Record så dyker felmeddelandet: Recorder Error - Lost connection to device. upp.

Finns det någon som vet vad felet kan vara?

Snälla hjälp...[/citat]

Om du inte måste fånga videon i just Premiere finns det andra smidiga program som t ex WinDV.

Förhoppningsvis funkar det då. :)

Posted

Tack för hjälpen... jag följde Ior:s och har laddat hem ett program som heter Scenalyzer som just är till för capture-ing och det har funkat bra...