Gå till innehåll

filter


erreth

Recommended Posts

Kan nån berätta lite om filter.. kolla runt lite och hitta några.. tex Polarisationsfilter som ger bättre kontrast, färgton och detaljrikedom.. låter ju jättebra men får man verkligen allt detta ur en liten glasplatta??.. varför filmar inte alla med ett sånt här filter isf, nån som kan ge mej lite klarhet?

Länk till kommentar
Share on other sites

För att filter också finns i redigeringsprogram. Dock så blir kvaliten lite sämre när man lägger på färger efteråt tror jag. Fast det är inte nämnvärt så egentligen behöver du inte lägga ut pengar på det utan ta det i redigeringen efteråt, kan du alltid gå tillbaka till ground zero också.

Länk till kommentar
Share on other sites

Fast t.ex UV-filter, vidvinkel och polarisationsfilter går inte att lägga till efteråt, det blir i alla fall inte lika bra.

 

Jag ska snart köpa ett UV-filter till min kamera. Om jag förståt det rätt så tar UV-filtret bort dom ultravioletta strålarna som ändå inte syns, vilket resultarar i skarpare färger och bättre bild. det fungerar även som ett skydd för linsen. det är ju bättre att skada ett filter för 2-300kr istället för linsen =)

Polarisationsfilter tror jag fungerar som ett slags nät som släpper igenom ljus av en viss frekvens medans den stänger ute andra. Vet inte exakt hur det fungerar men du kan läsa mer om filter här: http://www.aifo.se/bwf/polarisa.htm

 

Där står även en del om andra filter typer.

 

MVH Jesper

Länk till kommentar
Share on other sites

att lägga på filter i datorn skulle jag vilja kalla för nödlösnig om något man filmat har blivit skit! däremot kan man lägga olika effekt filter i datorn och exprimentera med för att få filmlook m.m. olika filter kan ge olika skärpedjup och som sagt bättre färger. med polariseringsfilter (tror jag) så kan man tex filma mot en bilruta när solen skiner utan att det speglas utan man ser igenom rutan. anledningen till att inte alla använder det är att man inte kan så mycket om det, det kostar några kronor och det är lite extra jobb med att skruva filter fram och tillbaka, för för det mesta behövs inget filter.

 

/beckert

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Grahnbarr]Polarisationsfilter tror jag fungerar som ett slags nät som släpper igenom ljus av en viss frekvens medans den stänger ute andra. [/citat]

Nästan så. Ljus är strålning, vilken har en frekvens. Svängningarna (vågorna) rör sig kring riktningsvektorn ungefär som en sträng som vibrerar. Men i ljus rör den sig åt alla möjliga håll.

 

Det ett polariseringsfilter gör är att filtrera ut enbart ljus som rör sig åt ett håll. Eftersom reflekterat ljus ofta bara svänger åt ett håll för det med sig att ett polariseringsfilter kan ta bort detta ljus och istället visa det som döljer sig under den reflekterande ytan. Eftersom detta ljus svänger åt alla möjliga håll fortfarande.

 

Man kan också ta två polariserande glas och lägga dem på varandra och rotera den ena. Då kommer man märka att i ett läge släpper de igenom mycket ljus och i ett annat läge släpper de inte genom nåt ljus. Då har det första glaset bara släppt igenom en svängning åt ett håll, vilket det andra glaset inte släpper igenom, för att det bara släpper igenom ljus åt ett annat håll.

 

Solklart, va? ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...