Jump to content

Hur cencurera?

Sudde

Recommended Posts

Hur skall man göra om man vill cencurera en liten bit av bilden om den samtidigt rör sig?

Har läst runt lite bland inläggen och läst frame-by-frame-teknik på många ställen, hur fungerar det egentligen? Hur gör man för att rita på varje frame?

Om du har Premiere så är det inte så svårt bara jobbigt. Du drar bara i tidslinjen tills du har fått den bild du vill ha och sen går på arkiv ”export Timeline” ”Frame…” sen kan du ta in bilden i något rit program och måla det du vill.

Men om jag tar export frame måste jag då flytta fram tidsmarkören en frame och där exportera ännu en frame? och hålla på så kanske 50 frames eller nåt...

Och sen då? Lägger man in alla 50 bilderna istället för klippet då eller?

du döper det första klippet till 1 och den andra 2 osv. sen tar du in dom på import, File. Välj den första bilden och sätt en bock i rutan där det står ”numbered stills” då tar premiere in alla bilderna och gör om dom till en film fil.

eller så kan du exportera det du ska fixa om till en filmstripfil i premier och sedan kan du öppna den direkt i photoshop o rita om. Då får du alla exporterade frames i en bild. Sedan är det bara att lägga tillbaka dem i premier när du är klar. Om det är långt klipp så tar det ganska mycket minne tyvärr men det är snabbaste sättet jag vet för att rita frame per frame grejer

Skulle inte rekommendera Filmstrip för längre sekvenser då detta format är okommprimerat och tenderar att bli ganska segjobbat om man inte har en burk med ganska mycket ram, 512 eller mer.

Om du sitter med AfterEffects så skulle jag rekommendera att jobba med adjustmentlayers. Enkelt att arbeta med och man kan skapa egna masker som du sedan kan tracka eller handanimera på objektet som du vill dölja. Lägg bara på en Fastblur eller vad du nu vill använda på adjustmentlayeret och skapa en mask som du sedan kan forma som du vill.

Skickade med en liten bild på hur ett sådant projekt kan se ut i AE.

ha de gott

mask.jpg

• 4 years later...