Jump to content

Ledare: Köp film på nätet!

Pace

Recommended Posts

Information

Det här är ledarspalten från nyhetsbrevet DigitalVideo, skriven av Peter Dahlgren. Nyhetsbrevet skickas ut varannan onsdag och är gratis. I varje utskick framöver kommer ledarspalten att kunna debatteras här på forumet.

Ledare

I går köpte jag min första musik på nätet via iTunes, en tjänst från Apple.

Det blev albumet Trouble av hip-hopartisten Akon. Nu ska vi dock inte degradera min musiksmak och det faktum att jag snackar musik i stället för film, utan konstatera att det faktiskt är väldigt smidigt och enkelt! Knappt tio minuter senare ligger musiken på min dator.

Jag kommer definitivt att hyra film på nätet i fortsättningen, just för att jag vill se om det är värt att köpa på dvd. Min nuvarande modell, att köpa dvd först och titta sedan, är inte den mest vänliga för plånboken.

Vad tycker du?

Jo, vad tycker jag?

Jag har själv alltid hyrtfilmen innan jag köpt den, just av den anledning som Ledaren säger. Har bara gjort misstaget att köpa "grisen i säcken" en gång och det får jag ångra bittert.

När det gäller nedladningsbar musik från nätet, så ja nog kan jag tänka mig att betal en till två spän för en låt från en Artist, för att höra om dom är nått att ha. Men att Köpa hela album på nätet är för mig främande, jag vill ha ett snyggtfodral, en snygg skiva, och ett häfte när jag köper en skiva. Det är det som är halva charmen. Sen att CD skivor är på tok för dyra i sverige, fan 189 spän eller mer... Sjukt, om ddet komemr ut tre bra skivor en månad, så har man högst råd att köpa en. Kan kanske bero på att jag köper massor med dyr DVD film men ändå;) Känns som att det är någon som lägger ned alt för mycket pengar på att producera en skiva med en artist... Vad hände med, hej grabbar/tjejer jag har skrivit en låt, nu spelar vi in den, mentaliteten? Fan allt som krävs är bra musiker och en bra ljudrattare... och studio då, fan ska det vara så jävla dyrt???? Jag menar när man gör film så är det massor med folk inblandade, massor med rekvisita, Locations som ska byggas, fixas, Sånt kostar pengar...

Det var väl på tiden att man kan köpa film på nätet. Fast det gör det ifs redan på cdon, discshop etc och den kommer då med posten. Om man vill "köpa" film via nätet så finns endast piratdelning som alternativ även om man är betalningsvillig. Jag tror att folk inte är betalningsovilliga. Folk betalar ju gladeligen för mobiltelefonsignaler utan att tveka ett ögonblick.

Dock, för att köpa en film i elektronisk form måste den vara billig, det måste finnas ett stort utbud, vill tillgängligt ögonblickligen och man skall kunna välja undertexter. Filmerna måste ha en skälig kvalite eller åtminstone en angiven garanterad kvalite, inte nödvändigtvis bästa kvalite men angiven.

Det starkaste motivet till att använda fildelningstjänster är just att man finner filmer som ofta inte är utgiven i den region man bor (jag väntar fortfarande på Staden med de glömda barnen i svensk utgåva), det finns tillgängligt hyffsat snabbt (inte om 6 månader) och regionsfritt, och man kan själv avgöra om det är värt pengarna att köpa filmen. Jag är inte beredd att köpa dyrt om det visar sig vara sopor, men kostar filmen en tia så har man råd att förlora tian. Man kan se teveserier man tycker om, som inte visas i svensk television.

I en internationaliserad värld så är inte heller människor bunda till en region. Vi åker på semester till Hong-kong, new york, kanarieöarna och om vi ser en film vi gillar i en affär så kan vi inte köpa den, för den är regionkodad. Det finns metoder att kringgå regionkodningen, men det har skickliga lobbyister ordnat lagstiftning mot att kringgå, mao vi konsumenter som skall föda branchen betraktas som kriminella när vi handlar av branchen. Vi betraktas som fuskare och kriminella när vi försöker göra en kopia av sin film/musik för att kunna ta med den till sommarstugan/bilen eller spela den i dator/portabel spelare.

Vi flyttar över hela världen, och min fru som har betalat en förmögenhet för sin skivsamling i sitt hemland kan inte (enkelt) se sina filmer här i sverige, än mindre köpa fler filmer från sitt hemland då de inte finns att köpa i vår region. Än mindre se teveserier på sitt hemspråk ens om man vill betala tusentals kronor per skiva.

Vad jag tycker film- och musikbranchen har glömt (konstigt nog för att ha en kapitalistisk företagsidé) att marknadskrafter faktiskt råder och bara för att det kostat mycket att producera, så går det inte ta mer betalt än vad någon är dum nog att betala. När spritpriserna går upp så ökar också smuggelspriten. Enkelt. Ändå vill jag betala för mig.

Jag ser för min inre syn en legaliserad piratpay.com där varje torrent har en paypal-icon. Det vore nått det.

Men internet består inte enbart av guld och gröna skogar. Man ha i åtanke att bredbandet är faktiskt inte var mans egendom på långa vägar ännu. I alla fall om man skall prata BREDband. Jag får vackert vänta 3-5 dagar för en torrentfilm via mitt ADSL och det tycker jag inte duger. Om sen ISP:erna kommer ta betalt för per megabyte, så går jag till affären som vanligt där jag kan köpa äldre film, 2 st för nittionio.