Jump to content

Recommended Posts

Posted

talang??? :)

Jag antar att du är intresserad av datorprogram för att göra musik? Annars är det ju att skriva noter och hyra en orkester eller ett band (kan man ju iofs göra när man gjort musiken m.h.a. dator också).

Vad gäller datorprogram så finns det en uppsjö av program av olika typer och med olika styrkor och svagheter. Allt från notationsprogram till loop-baserade program, via "sequencers och "virtuella studios".

Så... berätta ltie mer om vad du vill göra och hur, så blir det lättare att hjälpa till :)

M.v.h.

/Rico

Posted

Snabbaste och mest "välljudande" vägen till enkel musik för den som aldrig hållit på förr är helt klart ACID (Win) eller Soundtrack/Garageband (Mac). De är inte perfekta för den som vill utvecklas musikaliskt men för den som bara vill sätta ihop nått enkelt utan att lära sig "musik" funkar det bra.

Programmen jobbar företrädelsevis med färdiga loopar av olika instrument (bas, synth, trummor... allt möjligt). Dessa loopar innehåller information för programmet om vilken hastighet och tonart de spelats i. Detta använder sedan programmet för att se till att alla ljud du väljer automatiskt "funkar ihop". Den låter dig "rita" ut när olika ljud skall spelas och de gör det i takt och ton med varandra. det är liksom gruntanken. Programmen funkar även ganska likt tidslinjen i ett videoredigeringsprogram silket hjälper en del.

Vi har kört dessa program för studenter under flera år och ca99% av alla kan sätta ihop en enkel låt efter mindre än en timmes bekantskap med programmet. Dock krävs ju speciellt framtagna ljudloopar om man inte själv vill tolka deras hastighet och tonart. Dessutom är ju massor av loopar en stor fördel.

Posted

Dem gav mej ett förslag på ett pogram som dem tyckte var bra för filmmusik men hur är det man gör? Finns det olika ljud från tillexempel trummor och gitarr och sen får man sätta ihop det som man vill eller tar man ljud från låtar man har på sin dator och klipper ihop? Och dem låtar jag gör blir dem mina låtar så det är jag som "äger" dem så inte vem som helst får använda dem utan min tillåtelse?

Här är länken till pogrammet:

http://www.emusic.se/default.asp?do=search&text=10101&Submit8=+S%F6k

Hoppas ni förstår mej annars får ni fråga

MVH/Jepser

Posted

GPO är helt okay att jobba med. Ganska lätt att komma igång med, men tillräckligt mycket finesser för att man ska kunna hålla på med det ett tag...

En hel del av min musik är gjord med GPO. Den fungerar så att du väljer olika instrument och deras "spelsätt", och sedan komponerar du din musik för dessa instrument.

Vill du göra lite "maffigare" musik så kanske EWQLSO Silver kan vara något? Ungefär samma instrument som GPO, men lite "tyngre" ljud, mer "Hollywoodskt", men de är lite olika i hur man använder dom. Personligen tycker jag GPO är enklare att jobba med, mer rakt på sak, men ljudet är snäppet vassare i EWQLSO Silver (i alla fall direkt ur "lådan"). Beror som sagt var på lite hur man jobbar... (en fördel med Silver är att det ska vara lätt att uppgradera till Gold eller Platinum, som har bättre och fler ljud att välja på)

Räkna med att behöver minst 1 gig RAM i datorn för dessa...

http://www.emusic.se/default.asp?do=search&text=EastWest&kategori=&grupp=&undermeny=&exp=&info=11407

M.v.h.

Rico