erreth Posted May 23, 2005 Share Posted May 23, 2005 filmade 1/300 och la på slowmotion effekt när jag la in det i datorn men istället för att få klar, snygg slowmo blev den sämre än när jag kör med 1/50.. den blev liksom hackig.. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wääuu Posted May 23, 2005 Share Posted May 23, 2005 egentligen spelar inte det så stor roll vilken slutartid man har när man ska spela upp i slowmo, tror jag iallafall men det är hur många bilder per sekund man spelar in med 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
erreth Posted May 23, 2005 Author Share Posted May 23, 2005 jo det ska det göra, har läst på det ämnet på de-interlaced.net, 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
erreth Posted May 24, 2005 Author Share Posted May 24, 2005 ingen som vill hjälpa? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jmalmsten Posted May 24, 2005 Share Posted May 24, 2005 eh.. jag skulle nog köra med 1/50 eller liknande för att just få lite motionblur gratis redan vid inspelning. Ju kortare tid du har bländaren öppen desto skarpare blir bilden när saker rör sig men det krävs mer ljus för att få bilden överhuvudtaget och bilden kan bli hackig när det rör sig riktigt snabbt. att köra med 1/300, och sedan lägga på motionblur och dra ner fps känns lite som att defeat the purpose så att säga... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
erreth Posted May 25, 2005 Author Share Posted May 25, 2005 ja men när jag kör med slowmotion med 1/50 blir bilden lite släpig och när jag kör med 1/300 blir den hackig.. måste ju finnas nått sätt för att få en snygg slowmo 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jmalmsten Posted May 25, 2005 Share Posted May 25, 2005 om du inte kan öka fps vid inspelningen så finns det inte mycket du kan göra, förutom möjligen att morpha övergångar mellan varje bild i klippet med winmorph eller nåt sånt. Om det finns folk som sitter med andra lösningar så är även jag intresserad. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hane Posted May 25, 2005 Share Posted May 25, 2005 På tal om att öka fps, finns det några kameror inom rimliga prissegment som man kan göra detta med? Och dessa kameror, kan man använda dom till allmän vanlig filmning också eller är dom endast till för sån här ultraslowmo?? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
erreth Posted May 25, 2005 Author Share Posted May 25, 2005 asså vaddå, PAL är ju 25 fps.. det kan man ju inte ändra på 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr.Man Posted May 25, 2005 Share Posted May 25, 2005 [citat=erreth]asså vaddå, PAL är ju 25 fps.. det kan man ju inte ändra på[/citat] 25 fps eller 50 fields/sec, gör du om varje field till en frame genom att deinterlace:a kan du få ner hastigheten till hälften utan hack. Detta är något jag läst nånstans, inget jag provat. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
digitalaflaesk Posted May 25, 2005 Share Posted May 25, 2005 Skjut med högt bländartal och använd "frame blending" i exempelvis combustion. I deras senaste version har dem inplementerat en ny teknik som skall lösa ultrarapid riktigt snyggt. Tipset att köra med gaussian blur kan du lägga på hyllan föresten. Varför det blir hackigt när du kör med högt bländartal är att du filmar interlacat i 50 fps eller frame i 25. Kör du 50% "långsamhet" på det klippet går alltså det interlaceade (som du måste i efterhand deinterlaca till 25fps) i 12.5 fps. Alltså i regel 2 frames per 1 frame i 100%. Likadant i framemode, dock där utan deinterlacing. Vad "frame blendning" gör är att den letar efterliknande bilder imellan de som saknas att du får en smooth video. Detta är defenitivt något du får experimentera med för att få ett snyggt resultat. Blir du inte nöjd med det får du filma med en annan typ av kamera. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jmalmsten Posted May 25, 2005 Share Posted May 25, 2005 att öka frameraten med DVkameror vid inspelningen är nog ganska "out of question" Kameror som filmar med äkta 24 fps har just börjat komma in på "amatörmarknaden" (30 - 45 000:- är fortfarande är fortfarande för proffesionelt för min budget)... och att vänta sig att det ska komma kameror som filmar cirka 2-300 fps ens i interlaced är än så länge bara önskedrömmar... Andra lösningar du måste hitta. Hmmm jag måste kolla upp de förslag som kommit... låter intressanta... ____________________ weeee jag är besatt :3= 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Poppe Posted May 26, 2005 Share Posted May 26, 2005 om jag vill ha en bra slowmo så filmar jag alltid runt 1/215. Då får jag faktiskt riktigt bra slowmo. att filma 1/50 tror inte jag fungerar i ditt fall eftersom du antagligen filmar skateboard? vilket innebär snabba rörelser. Det kan bero på hur du filmat grejen också. Om du har tex en statisk bild där objektet går från sida till sida så kan den se mer skakig ut än om man följer objektet lite. Det kan även ha med din exportering / redigeringsprogram. På finalcut pro så får jag alltid utmärkt resultat men inte mer slowmo än 50% Jag kan inte så mycket men det är min lilla erfarenhet. Lycka till 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts