Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Magic Bullet är en plugin till After Effects och kostar $995 för DV-upplösning (HD = dubbla priset). Akademisk version finns för halva priset. Detta innebär att jag bara provat demon... :l

http://www.theorphanage.com

Deinterlacefunktionen är ganska bra och "look suite" är fantastisk. Men programmet är långsamt, mycket långsamt. Dubbelt så snabbt på PC jämfört med Mac däremot.

• 2 månader senare...
Postad

Deinterlacern är den del av programmet som är riktigt avancerad. Det finns ingen motsvarighet på marknaden till denna. Därav priset. Look Suite gör egentligen ingenting man inte kan göra med andra filter. Möjligheten att spara presets. Detta snabbar upp arbetet.

PC versionen RENDERAR snabbare men Mac versionen är mycket snabbare i After Effects-interfacet. Jag gör allt jobb först i Macen och renderar sedan på PC.

Här är en liten pressrelease som vi, Red Giant Software och The Orphanage nyligen släppte: http://www.operafilm.com/csrelease1.html

Postad

Jag står lite i valet och kvalet på hur jag ska göra:

Köpa en Canon XM-2 och börja filma om två veckor drygt och sen köpa Magic Bullet och använda det i efterarbetet.

Elller

Köpa en Panasonic DVX100 med sin 25p och "CineGamma", fast då inte förrän om mer än en månad.

Några förslag på vilket som är vettigast?

Postad

Traxx: Har du provat ReelSmart Fieldskit? Vid en snabb jämförelse fick jag minst lika bra deinterlace med den som med Magic Bullet. Priset är mindre än en tiondel av MB.

Angående Look Suite så har jag inte lyckats hitta något annat program som gör t.ex. "Epic" lika snyggt.

Postad

Ronnie: DVX100 är en MYCKET bättre kamera än GL2. Det optimala är att köra DVX100 interlaced och använda MB i efterarbetet. DVX100 är nämligen mycket ljussvag i 25p läge. GL2 är säkert helt ok. Jag gillar inte Canon-kamerorna särskilt. XL1 går väl ann.

Roger_74: Jag har hårdtestat FieldsKit. Den går inte att jämföra på samma dag som Magic Bullet Deinterlacer med Deartifacter. Mycket av det FieldsKit gör kan man åstakomma med några lite mer avancerade trick i Final Cut Pro eller After Effects Production Bundle.

Förutom att slutresultatet är allt annat än tillfredställande med FieldsKit så är det stora problemet att man måste ställa in FieldsKit optimalt för varje klipp i sekvensen. MB behöver bara appliceras en gång och har en Auto Setup funktion. Så frågan är om FieldsKit är en tidsbesparing när man behöver sitta i dagar och pilla med inställningarna?

Jag är medveten om att det finns en hel del entusiaster ute på nätet som testar FieldsKit mot MB och påstår FieldsKits överlägsenhet. Ingen av dessa lägger ut rörliga exempel i full upplösning. Jag har testat båda på samma material och testat på referensmonitor och jag kan säga att jag aldrig skulle betala 3 000 spänn för FieldsKit. MB är mycket renare och producerar klara och distinkta stillbilder. FieldsKit producerar stillbilder med en tydlig tendens till "elektroniskt släp" mellan bilderna (har ingen bättre beskrivning). Artefekten påminner en hel del om många brusreduceringssystem som inte är helt lyckade. RevisionFX har många bra idéer med sina filter. Tyvärr lyckas de aldrig realisera dem hela vägen fram.

PS. "Epic" går att göra med vanlig färgkorrigering i FCP, Combustion eller AE - om man vet vad man gör. Man måste förstå hur man använder transparency layers bara. Men det är ju snabbjobbat och bra att kunna göra en preset av det i MB Suite. DS.

Postad

Hur är arbetsflödet mellan Avid DVX och Magic Bullet?

Är det bästa att göra en QT Reference File och sen importera?

Antar att det inte ska vara några problem med Avids .omf filer?

Postad

Personligen tycker jag att det är ett elände med allt vad DVX heter. Jag skulle nog exportera referensklipp från DVX som du föreslår. Problemet med detta är att du inte kan göra någon särskilt bra color correction innan du går ut till AE. Anledningen är att om du så mycket som petar på materialet i DVX så gör du en recompression av originaklippet. Återstår att göra color correction i After Effects vilket inte är överdrivet smidigt. Det är nödvändigt att göra en riktig color correction av materialet innan man deinterlacar och applicerar look suite. Magic Bullet är absolut inget color correction verktyg.

After Effects kan bara jobba med OMFI (.omf är bara ljudreferens) om det är genom Automatic Ducks import/export plugin. Denna måste installeras i DVX och AE (och det funkar naturligtvis bara på Mac som allt annat i videovärlden).

Postad

Hmmm, jäkligt irriterande att man inte kan få med ljudet.

Vilken metod skulle du använt för att exportera/importera tillbaka filmen till DVX efter att ha kört MB?

Testade demot av Magic Bullet och det funka bra, förutom att drygt var sjätte frame var icke-omgjord av MB så det strobade en del. Är detta en begränsning i demot eller var det jag som klanta mig (följde bara Sample PAL magic bullet project från manualen)?

Postad

.omf skickar bara ljud. Ingen bild.

Troligtvis har du någonting felställt i after effects om det strobbar. Kolla dina rendersettings. De skall vara 25fps och du skall inte rendera fields. Med DVX har du bara alternativet att rendera ut en DV-fil och sedan importera.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...