Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej

Jag vet inte om jag postar detta inlägg rätt. Om det skulle ligga fel får någon flytta det!

Jag har lite planer på att starta en egen bio. Nej Bio är fel ord.

Jag har tänkt att hura en lokal och däri installera ett ordentligt hemmabiosysten med projektor 5.1 ljud och allt vad det innebär.

Här vill jag kunna visa film mot betalning. Det ska inte vara samma filmer som går på bio utan det ska vara mer temainriktat. T ex en kväll med Hong Kong action. Westernkväll, Chaplinafton mm.

Kanske även vid stora idrottevenemang som fotbollsvm OS mm visa detta på storbild. Men främst film är det som gäller

Jag behöver något typ av tillstånd från utgivaren av de filmer jag vill visa. Vart skaffar jag det och vet ni vad det kostar?

Är det någon som redan har en sådan här "bio"?

Fredrik

Posted

I den mycket lilla staden jag bor finns ett kulturhus som drivs ideelt, med bla musikskola. De arrangerar dans, fester och diverse grejor. I detta kulturhus finns en 35 mm biograf. Collateral på film kostade 5000 kronor plus leverans (bussgods var billigast) och procent på vinsten. Ingen kom utom jag och min fru samt en gubbe som tidigare var biomaskinisten.

Så, även om man har en hemmabioanläggning så kan man inte visa film ur den egna samlingen eller hyra på macken för att visa publikt utan att avtala med filmbolaget. Fast, jag vete tusan hur man skall få filmen levererad om man inte har någon projektor. Det knäppa är att man måste avtala för varje film.

Jag tror inte heller jag skulle betala för att se film på en hemmabioanläggning. Då skulle jag hellre hyra den själv på macken. Men, ge inte upp. Det finns en gäng som ser gamla pilsnerfilmer http://www.pilsnerfilm.se/

De kanske kan hjälpa dig med hur man gör?

Ett annat förslag är att skapa en filmklubb med medlemsskap. Då blir livet mycket enklare. Och motivet att se film hemma hos dig, mycket större om alla har ett specialintresse.

Posted

Bra fråga! Jag har också funderat lite över det här. Min tanke var mer att ha ett filmcafe med visningar. Inga nya filmer utan bortglömda guldkorn.

Posta gärna om du kommer fram till något.

• 4 months later...
Posted

Får man alltså visa gamla filmer man har på dvd om man är ett slutet sällskap mot betalning?

Jag håller på att ordna en filmfestival för amatörfilm. De ska visas upp på bio i januari, måste all film ha musikrättigheterna för att visas? Eller kan detta kringgås om man är ett slutet sällskap?

Man kan ju visa sina semestervideos med lite snodd musik för sina polare och så men hur är det med detta?