Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Liftarens guidefilmen; bra eller anus?

Jag skrattade lite här och där, visst, men när halva filmen inte ens finns med i boken blir det lite konstigt.

Jag vet att vissa av förändringarna kommer från Douglas själv, men jag har jävligt svårt att tro att han skulle ta storyn till en vogonbebodd Vogsfär, där inte vogonerna ens bor längre enligt böckerna.

Och det löjliga vapnet, det nya slutet...

Det är lätt att se att mycket av förändringarna bygger upp för de kommande filmerna och man kan gissa sig till vad som har ändrats i den/dem också. Man måste ändra i en bok för att få det att funka dramaturgiskt på vita duken, men detta var ju löjligt... De stjäl ett av Zaphods huvuden. Jag menar, vad fan är det!

Slutsatsen är att en person som aldrig har läst böckerna kommer nog att bli underhållen och skratta en hel del, men för oss andra: ANUS!

Postad

Liftarens guide är inte riktigt min påse, jag orkade aldrig läsa hela. Men en sommar när jag målade fönstren gick den på radio (P1) när ernst-hugo gäregård (jag kanske kommer ihåg fel) läste upp den, så tyckte jag den var riktigt rolig. Men, frågan om en sådan tok-historia över huvudtaget kan göra sig på film? Det jag gillade var just att allt var så tokigt med kluriga formuleringar. Det kan väl aldrig bli bra på film? Liftaren är väl inte visuell på det sättet?

Postad

Böckerna är ändå bäst..

Laddade ner tv-serien HGTG (tror det var 10 delar) filmat typ 80-talet.. riktigt bra.. typisk britt humor, halvtaskiga effekter, härliga indy-scener..

inte överraskande var jag den ende i familjen (ja, hela släkten) som diggade den. Andra, stackars Hollywood-sjuka, tyckte att serien sög..

Den nya filmen har jag inte sett än men brinner för att se..

Postad

[citat=Lasse_laser]Snälla, det ska väl inte bli ännu en trilogi?[/citat]

blir det något torde det väl bli en kvintologi(existerar verkligen detta ord?) ändå...

Postad

isånna fall bör ju starwars vara en hexalogi.

som det stod i en av böckerna... book four in the thrilogy of five.

TV-serien har samma skådespelare som orginalföljetången på bbc, och för mig som lyssnat till radioversionen alltför många gånger (hade den som playlist under en lång stund och den går lite då och då där i bakgrunden) så tillförde den inte mycket. Douglas Neil Addams (DNA) själv skrev att just teveserien är den sämsta inkarnationen av idén.

kuriosa om TV-serien: mannen som vandrar naken ut i vattnet under diskussionerna om fenomenet pengar är DNA himself.

Jag väntar spänt på den här inkarnationen, mycket mer än SW3 och War of the Worlds.

Jag har teveserien på dvd, radioföljetången på engelska och svenska och böckerna på svenska och hans samlade ofärdiga verk: The Salmon of Doubt. av dem tycer jag att bbc-radioversionen och böckerna var bäst.

förresten, är det någon som vet var jag kan få tag på spelet TITANIC som DNA gjorde tillsammans med Terry Gilliam?

Postad

Jag hittade en online-version av spelet Starship Titanic, orkade dock inte spela. Boken av Terry Gilliman (som i övrigt är väldigt bra) är ju lätt att få tag på, spelet lite knivigare. Jmalmsten, om du hittar det så säg till.

Jag har nog lite av samma åsikt som Gorse när det gäller HGTG-filmen (att det är språket och fantasin som är bokens själ och detta är svårt at få på film), men ska se den ändå. Även om jag antagligen blir besviken, så är det alltid kul att se hur man gör film av en sådan bok. Dessutom kan jag inte tänka mig att den INTE är underhållande.

Postad

[citat=jmalmsten]

Jag väntar spänt på den här inkarnationen, mycket mer än SW3 och War of the Worlds.[/citat]

Kolla på den då. Det kostar typ 500 spänn tur och retur att åka till London från Göteborg och se den. (Eller ladda ner den, om du törs...)

Det är katastrof att vi inte får se den här förrän i slutet av Juli.

(Nu tycker ju jag personligen inte att den var bra, så det är kanske inte värt pengarna att åka tilll London...)

Postad

Katastrof är att Oscarvinnaren Miyazakis senaste film inte visas i sverige förrän i höst, jag slår vad om att jag redan har sett den på laglig region 1 dvd innan...

jag har inte råd att åka till london för att se HGTG, just av den anledningen att jag satsat hela besparingen på japanresa... men jag ska ju mellanlanda på heathrow (nu sviker stavningen totalt) och vänta där några timmar. är det någon som vet om de har bio på flygplatsen? eller ska jag hoppas att de visar filmen på flyget?

Postad

Jag har sett filmen, men har inte läst böckerna. Har endast läst små stycken ur böckerna som kompisarna rekomenderat. Så det var det jag utgick ifrån. Har inte haft några som helst förväntningar på filmen, tyckte mest att det var kul att den skulle filmatiseras. Om filmen då. Jodå den var ju ganska så rolig. Zaphod och den där deprimerade roboten var ju klart bäst. En lagom komplicerad film :p som verkar kunna förklara det mesta i vårt universum (antar att böckerna förklarar allt.) Den får 3 talande soffor, av 5 möjliga.

Postad

Har läst första boken och den var riktigt rolig, har dock ej sätt filmen än.

De sägs att filmen tydligen ska vara gjord för fansen dvs mycket "insider" stuff som bara de som läst boken kan uppskatta, men om du nu säger att det är tvärt om så vet jag inte riktigt hur de ska gå, kanske floppar filmen från alla håll och kanter ...

Postad

[citat=ragnjj]Har läst första boken och den var riktigt rolig, har dock ej sätt filmen än.

De sägs att filmen tydligen ska vara gjord för fansen dvs mycket "insider" stuff som bara de som läst boken kan uppskatta, men om du nu säger att det är tvärt om så vet jag inte riktigt hur de ska gå, kanske floppar filmen från alla håll och kanter ...[/citat]

Visst finns det sådant i filmen lite här och där, men eftersom de har ändrat så j**la mycket i storyn, så faller det pladask ändå för fansen.

Marvin från TV-serien finns f ö med i en scen...

Postad

en film kan i stort sett aldrig mäta sig med ens fantasi, när man läser en bok så får den flöda fritt. Ser man en film o sen löser boken låser sig ens bilder kring filmen, tyvärr. Man ska i stort sett alltid läsa boken innan filmen, högst en film på tusen som slår en bra förlaga.

Postad

Jag håller nog inte riktigt med där. Om man vet att en bok kommer att filmatiseras , och man vet att man bara måste se den, så tror jag nog att man med fördel borde se filmen först och läsa boken sen. Detta av just den anledningen du nyss nämnde. Jag så tex. första Sagan om ringen filmen innan jag läste triologin och då hade man utseendena på karaktärerna redan klara osv.

Postad

[citat=Leviant]Jag håller nog inte riktigt med där. Om man vet att en bok kommer att filmatiseras , och man vet att man bara måste se den, så tror jag nog att man med fördel borde se filmen först och läsa boken sen. Detta av just den anledningen du nyss nämnde. Jag så tex. första Sagan om ringen filmen innan jag läste triologin och då hade man utseendena på karaktärerna redan klara osv.[/citat]

Är det inte därför man ska läsa boken innan man ser filmen. Så ens egens fantasi får arbeta. Man ser berättelsen på det sättet man själv vill se den istället för andras tolkningar då man får se någon annans tolkning av berättelsen Dvs filmen

Postad

[citat=Jeopardyjack][citat=Leviant]Jag håller nog inte riktigt med där. Om man vet att en bok kommer att filmatiseras , och man vet att man bara måste se den, så tror jag nog att man med fördel borde se filmen först och läsa boken sen. Detta av just den anledningen du nyss nämnde. Jag så tex. första Sagan om ringen filmen innan jag läste triologin och då hade man utseendena på karaktärerna redan klara osv.[/citat]

Är det inte därför man ska läsa boken innan man ser filmen. Så ens egens fantasi får arbeta. Man ser berättelsen på det sättet man själv vill se den istället för andras tolkningar då man får se någon annans tolkning av berättelsen Dvs filmen[/citat]

Precis det jag ville få fram med mitt inlägg förut.

• 2 månader senare...
Postad

Har precis varit o sett filmen.

Helvette vad den sög.

Hade inte mycket förhoppningar men trots detta blev jag djupt besviken.

Hade hoppats på att Mos Def och Tim från the office som är två helsköna snubbar kunnat bjuda på bättre än det här.

Filmen var ju en cheezy romkom...

Ett tips: Se den inte

• 1 år senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...