Jump to content

Recommended Posts

Posted

Tja. Jag letar efter en video codec för att lättare redigera dv. DivX är väldigt tungt att decoda för datorn, dvs. seg redigering. Cinepak som så många säger är så bra är ju skitsegt att encoda. Jag bryr mig inte så mycket om fil-storleken, vill ha bra kvalite. Några förslag?

Posted

Jo det är just det. Det blir helt fel när jag använder dv i premiere. När man lägger på effekter eller exporterar så blir det värsta skumma interlacen, horisontella linjer som förstör kvaliten nå förjävligt. Det har nått med dv-codecen att göra. Jag har bytt några ggr men det funkar inte. Ända sättet jag vet är att ta den capturade filmen och komprimera till nått annat format. Men med dom codecs jag provat så blir kvaliten mycket sämre, även om jag kör uppåt 10.000 kpbs, det sköna flytet från dv filen försvinner. Lite svårt att förklara.

• 3 weeks later...
Posted

Låter skummt det där måste jag säga. Nog för att DV har en ganska hög komprimering på 5:1 men sådana problem ska inte dyka upp. Normal brukar jag försöka att bara koda om materialet en gång, ut från AfterEffects. Detta ger en smärre kvalitetsförsämring men inte alls det du nämner. DV har ett konstant dataflöde på ca 3.5Mb i sekunden, vilket är ganska lite i förhållande till t ex digibeta som ligger kring 25Mb i sekunden med en kompression på 2:1. Så att ändra bitraten är nog inte rätt sätt att få bukt med problemet.

Vilken DV kodek du än använder så har jag svårt att tänka mig att det är denna som strular, låter mer som än inställning i premiere. Hur har du filmat, progressivt eller i field mode?

Man ska alltid sträva efter att jobba i DV kodek, om du nu inte väljer att konvertera till okommprimerat vill säga! Konvertering till annan kodek, t ex divX är helt galet och försämrar kvaliten ytterligare. Dessutom är divX en utvecklad form av mpeg4 kodning som i första hand är anpassad för distribution av film då den är klar, alltså inget man använder vid pågående redigering.

ha de

Posted

Hittils har jag användt två olika mdv kameror, varav en var progressiv, men det är samma grej på båda. Jag är nu ganska säker på ett det är nått med fields (jag filmat mdv i några år men faktiskt inte orkat sätta mig in i hur det funkar med fields). Om jag väljer deinterlace i premiere (eller exporterar med canopus procoder export plugin) så försvinner dom horisontella linjerna, men jag tror jag förlorar lite kvalite där med, det känns inte lika skarpt som om jag spelar upp en ren dv-avi i mediaspelaren (där är det inte fel, fråga mig inte varför). Att komprimera till divx gör jag inte förrän jag gör den slutgiltiga exporten, som du säger så är det olidligt att redigera i divx eftersom den är grymt seg för datorn att decompressa.

Det är ett mysterium. Jag har formaterat datorn, installerat xp, installerat premiere, och det är samma sak. Det borde ju betyda att alla upplever samma sak som jag. Dom kameror jag använt är en panasonic mx-7'a och en anna panasonic kamera som jag lånade. mx-7'an är ju ganska vanligt om än lite out of date.

• 1 year later...
Posted

Tänkte inflika en noobig fråga här: Hur ska jag göra i premiere för att komprimera ner filmen och få den o fungera? De komprimeringscodec jag testat har antingen gjort jättelika "eftersläpande pixlar" eller vad man ska kalla det, som stora fyrkanter som är svarta eller hänger efter. Jag vill ha ner en film på ca 10 min till max 700 meg.

Posted

Om du kör med Premiere Pro så kan du ju exportera till svcd med Adobe Media Encoder. Annars kan du använda en separat mpeg-kodare för detta.

Om du vill ha avi så så rekommenderar jag en separat kodare, istället för att komprimera direkt från Premiere. VirtalDub eller NanDub (båda är gratis) kan vara värda att prova.

Rent allmänt så tycker jag att Premiere suger när det kommer till komprimering, så själv använder jag alltid andra program för detta ändamål.

/Jakob