Zhyron Posted May 20, 2005 Posted May 20, 2005 Nyrenovering av kortfilmsmanus. Har dock svårt att avgöra om karaktärerna har egen röst eller om de pratar lika. Bra att man har detta forumet då. 0 Quote
sir_flint Posted May 21, 2005 Posted May 21, 2005 Jag har sett detta manus uppe här på Vodoofilm innan. Manuset har blivit bättre, men det fattas fortfarande det viktigast i allt. Story. konflikt och dramaturgi. Att lägga in en dag till i filmen skulle bara göra det ännu tråkigare att se på tyvärr. Lägg gärna ner mer tid på repliker för nu låter dom lite komiska med mycket stavfel. (Jag vet, min svenska är inte heller den bästa) Men i ett manus så får man tänka sig in i den person som ska säga repliken och fundera över om man verkligen skulle säga på det sättet. Att han blev rånad när han skulle ta ut pengar var ju ganska komiskt tycker jag. Men det kanske är så du vill ha det. Manuset har blivit bättre och jag tyckte det var bra bärjan nu med gravarna. Men som sagt, lite mer tid på skrivandet så kan detta bli en toppenfilm. Men gör den inte för lång, den ska vara tillräckligt lång för att du ska ha berättat ditt budskap och själva konflikten. kämpa på. 0 Quote
Zhyron Posted May 21, 2005 Author Posted May 21, 2005 "Manuset har blivit bättre, men det fattas fortfarande det viktigast i allt. Story. konflikt och dramaturgi." Några tips på hur jag lägger till det? För jag känner mig lite strandad 0 Quote
sir_flint Posted May 22, 2005 Posted May 22, 2005 Börja med att ställa dig frågor som tex. Vad är huvudkonflikten i filmen? Vem är huvudpersonen? Finns det några andra konflikter? Vad handlar filmen om? utgå från dessa frågor och börja med att skriva din film i olika delmoment. Vad händer i Anslaget tex? När och hur presenteras alla roller i filmen? När i filmen får man reda på filmens konflikt? Vart i filmen finns point of no return? (allså då det inte finns någon återvändo) När och hur trappas konflikten upp? och hur påverkar detta huvudpersonens sätt att agera? Hur löser huvudpersonen själva konflikten. (konfliktupplösning) Avtoningen i filmen är också en viktig punkt. Hur avtonas din film? Ett bra tips är att sätta dig in i huvudpersonen. Vem är han/hon och vad har hänt i personens liv m.m. Hur kommer personen att utvecklas i just din film? Ställ dig frågor om allt möjligt för att vara säker på vad det egentligen du vill få ut av just din film/manus. Jag ska läsa ditt manus en gång till så återkommer jag med tips i själva story´n. ha d så bra så länge. MVH: Roger Öberg 0 Quote
Zhyron Posted May 23, 2005 Author Posted May 23, 2005 Skulle det hjälpa om jag utvecklade hans rädsla lite mer? Scener där han kollar ut genom fönstret på världen han undviker tex? 0 Quote
sir_flint Posted May 23, 2005 Posted May 23, 2005 Klart att det skulle bli bättre, men bara om du vet varför du lägger till den scenen. Försök fånga hela filmen runt denna kille, och hans räddsla för världen utanför. Han vågar knappt gå ut för att han är rädd för det mesta. Tex. så kan i slutet av filmen äntligen våga gå ut på gatan med blir då istället påkörd av en bil. Lite som att, det man inte har sett så mycket av är man rädd för och så händer det en sådan konstig sak. Blir lite komiskt på ett sätt liksom. jag återkommer ikväll med mer tips. 0 Quote
Zhyron Posted May 23, 2005 Author Posted May 23, 2005 Det skulle man kunna göra men det blir svårt att genomföra ett sådant stunt. Det var tänkt som en lite dyster film med lyckligt slut. Den ena bror är deppig efter döden medans den andre skojar bort det, det är hans sätt att klara av sorgen. David tänker att om han stannar inne så händer inget ont. Men när hans bror skadas måste han lämna säkerheten. Hans bror vill hjälpa folk och tror att genom lag kan han göra det, han inser dock att han gör mer nytta på ett annat sätt. Fortsätter jobba på manuset under dagen 0 Quote
sir_flint Posted May 23, 2005 Posted May 23, 2005 Nä, men se man på Zhyron. Nu blir det likna nått. =) Faktiskt mycket goda ideér du har, försök sikta in dig på dessa små känslor och ta bort ALLT som du känner är onödigt. Det är ju hans känslor du vill visa, eller hur? ta bort allt som handlar om plugget att göra är mitt tips. Det dom säger om plugget har inte så stor del av filmen att det enligt mig ska vara me. Kämpa på och låt inte mig styra ditt manus. Jag kommer bara med tips. =) Men det värkar som du är på god väg nu. Mycket bättre än första manuset. 0 Quote
Zhyron Posted May 24, 2005 Author Posted May 24, 2005 Jag skulle dock vilja visa Marcus bana till hans jobb på sjukhuset, hur han ändras och ser ett annat sätt att hjälpa på. Kanske han borde prova något annat först istället för advokat? 0 Quote
dreeze Posted May 27, 2005 Posted May 27, 2005 Hmm... ett problem som jag ser är att när David får telefonsamtalet i slutet så är inte jag inte emotionellt med honom. Ett tips är att sätta in en scen där man ser Marcus bli skjuten för då får man undra om han klarade sig, och då hamnar man lite närmare David. Just nu känns det lite som "Det här är David, han är deprimerad men inser att ljuset i slutet av tunneln faktiskt inte är en supernova som kommit på villovägar, och jo, förresten, hans bror pluggar till att bli advokat." Marcus story smälter inte riktigt ihop med resten av handlingen. Han erkänner ju till David varför han är som han är, försök spela på det istället (väv in det i advokatgrejen kanske?) För övrigt, jag älskade den här repliken: "Den är rund och folk dör hela tiden. Kan du slå över nu?" 0 Quote
Zhyron Posted May 27, 2005 Author Posted May 27, 2005 Det är just det jag är orolig för, att man inte känner för honom. Finns det fler sätt att öka känslan? Så jag borde ge marcus en större roll? Hur skulle jag väva in det? Förstår inte riktigt vad du menar. Jag är glad att du gillade repliken :) 0 Quote
dreeze Posted May 28, 2005 Posted May 28, 2005 Vet inte exakt själv hur jag tänkte. I dialogen som är med Marcus nu får jag litegrann intrycket av att han vill syssla med viktiga fall för hans eget ego, "jag är viktig för jag gör allvarliga saker!"-typ. Om du skulle försöka vinkla om den dialogen en aning så att det viktigaste för honom är att vilja hjälpa folk och att han hittills har sett advokatyrket som möjligheten till det. Då, tycker jag, att det blir lättare att hänga med i hans övergång i slutet. I övrigt vet jag inte. Man vet att deras föräldrar har dött, men man är inte riktigt med i den känslan, fast det är nog svårt att hinna få med tittaren i det i en kortfilm. Däremot kanske du kunde försöka visa att David verkligen inte vill gå ut, kanske Marcus ber honom hänga med samma dag som han blir skjuten, men David tackar nej, eller har Marcus gett upp på honom helt och hållet? 0 Quote
Zhyron Posted May 28, 2005 Author Posted May 28, 2005 Lagt upp ny version, bara några små ändringar 0 Quote
Riverman Posted June 1, 2005 Posted June 1, 2005 jag gillar det! jag tycker bara du ska tona ner övertydligheten, det sockersöta med nudlarna och V.O i slutet... våga lita mer på att skådespelarna lyckas förmedla känslan istället för att använda berättarröst etc. dialogen är ju inte det viktigaste, utan den enes uppgivna kroppspråk och sätt och den andres livslust. lyckas skådespelarna med det så behöver du ingen V.O... enligt mig. 0 Quote
Zhyron Posted June 2, 2005 Author Posted June 2, 2005 Jag trodde också det skulle bli lite mycket, men jag ville ha ett "knyt ihop alla ändarna" - moment 0 Quote
Riverman Posted June 2, 2005 Posted June 2, 2005 personligen skulle jag blivit mer berörd om slutsenen består av någon hoppfull musik och man ser för första gången att snubben lyser upp med ansiktet med ett välmående leende, när han går längs gatan eller vad det nu var.. kommer det en berättarröst med en moralkaka och ett par väl valda ord så skulle jag ta avstånd från det.. 0 Quote
Zhyron Posted June 5, 2005 Author Posted June 5, 2005 Jag gillade dock nudlarna, som en skoj liten grej, även om man ska hålla sig borta från sånt. Hade tänkte ta bort VO. Men jag vet inte om solskens scenen räcker då 0 Quote
Riverman Posted June 5, 2005 Posted June 5, 2005 det tror jag, men gör som du vill. jag hade iaf. provat båda varianterna när jag spelat in det och sedan kollat på resultatet, vilket som blev bäst. 0 Quote
Zhyron Posted June 6, 2005 Author Posted June 6, 2005 Självklart, det hade jag inte ens tänkt på, det är ju bara ett ljudspår som kan tas bort eller läggas dit. Något mer som inte stämmer in, som borde ändras. Någon annan som har en kommentar, helst något konstruktiv. 0 Quote
dreeze Posted June 6, 2005 Posted June 6, 2005 Nu har jag läst igenom den igen. Och här kommer några väldigt subjektiva åsikter: Sista EXT. STAN - DAG, skippa de fyra första dialogerna. Att David tar på sig att handla säger indirekt att han nu inte tycker att det är farligt att vara ute. Som det står nu blir det lite övertydligt. Den här dialogen: DAVID: Längtar du till att plugga igen? MARCUS: Nä, jag kom på något bättre... skulle du kunna ändra till DAVID: Längtar du till att plugga igen? MARCUS: Nä Och sedan att Marcus ser nöjd ut; han har funnit sitt kall. Och då får tittaren fundera litegrann på varför han svarade så. Den här tror jag du skulle kunna klippa bort, eftersom den inte tillför någon information: MARCUS: Ny dag. Nya patienter. Sedan, i den sista scenen, där borde du kunna skippa VO'n (fast som någon sa, det kan du prova dig fram med.) Istället, solen skiner, gräset är lite sådär extra grönt. David kanske säger "Hej" eller nickar till någon förbipasserande som han inte känner. Som sagt, det här är högst subjektiva åsikter, fast det är som jag ser det i mitt huvud när jag läser ditt manus. 0 Quote
Zhyron Posted June 7, 2005 Author Posted June 7, 2005 Jo, jag tycker du har många bra förslag och kommer nog ta till mig de flesta. Jag verkar ha en tendens till att vara lite för tydlig ser det ut som. Är det något mer som borde fixas? 0 Quote
Zhyron Posted June 11, 2005 Author Posted June 11, 2005 Ny Version uppe. Tog bort några onödiga repliker. Tog bort V.O Tog även bort Marcus sista replik för att jag vill de ska sluta lika. Det vill säga att om den ena inte har replik vill jag inte den andra ska ha det. Annars kan fokuset flyttas från en till en annan. 0 Quote
Zhyron Posted June 21, 2005 Author Posted June 21, 2005 Ny Version igen. Många repliker har blvit ändrade, till det bättre hoppas jag. Ändrade en hel scen jag inte gillade. En del små ändringar i "Action" texten. 0 Quote
Zhyron Posted July 8, 2005 Author Posted July 8, 2005 Ännu en ny version. Gått igenom hela manuset. Lagt till miljöbeskrivningar där det inte fanns innan. Ändrat lite av historien Ändrat Replikar. Nu hoppas jag bara på lite konstruktiv kritik som den jag har fått här innan. Vad tycks om den nya versionen? 0 Quote
Zhyron Posted July 13, 2005 Author Posted July 13, 2005 Lagt upp Synopsis. Önskar också att vi kunde få tillgång till en delete-knapp så vi kunde ta bort gamla poster. Om man uppdaterar många gånger under kort tid så blir det många små poster. Visserligen kan man låta bli att uppdatera men jag vill kunna se var andra ligger i deras process så man vet ifall de behöver fler tips eller om de klarar sig och kanske känner andra så med. Förresten, kan ju hålla ytkik efter musik redan nu. Nån som hört en låt på en av de royalfria sidor som det pratats så många gånger om? Tex till gravscenerna och slutscenen. Sen vet jag att en del här gör egen musik, nån som gjort en låt som skulle passa, kan inte lova nått eftersom jag inte gör alla val angående filmen. Men om ni har nått som passar skulle vi gärna höra det. 0 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.