Gå till innehåll

raspig film?


frehåk

Recommended Posts

Haj!

Hur gör man för att få en effekt som gör att filmen ser gammal och raspig ut?

Ni vet: lite streck, dammtussar , lite blinkande ljus (som en gammal projektor) osv. Finns det någon sådan effekt att få tag på eller måste man "tillverka" den själv?

/F.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jasså är du där nu igen? Du kan väl kolla nedan hur jag svarade i din tråd "Hur får man en svart skugga runt en film?"

 

Du måste ju mena den kant som syns runt bilden då varje ruta egentligen är mindre än den bild som projektorn visar. Där ser man alltså en bit av dom svarta fälten som omger varje ruta på filmen. Nu pratar vi alltså om celluloidfilm. Och i det här läget tänker man väl närmast på gamla Chaplin-filmer och liknande. Då måste det väl bli så att du på nåt sätt gör en ram runt bilden och sedan försöker få den lite rörlig. Precis som andra har beskrivit det hela. Sedan kan det väl bli bra att lägga till lite rispor, dammtussar och annat skräp som flimrar förbi. I det läget bör du ha en filmsnutt som verkligen ser gammal ut. Själv använder jag Pinnacle Studio 9, och jag är helt övertygad om att jag själv skulle kunna fixa detta i det programmet.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=frehåk]Jag är inte så duktig på AE, finns det ingen plugin till premiere pro som gör att man får en raspig filmeffekt?[/citat]

Jag har för mig att Steven har TGA-filer han renderat ut från AE som man kan lägga in i PPro som gör filmen lite raspig. Det finns hur många länkar som helst i en salig blandning, så du får leta efter det själv: http://www.stevengotz.com

 

/Roger

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=frehåk]Jag är inte så duktig på AE, finns det ingen plugin till premiere pro som gör att man får en raspig filmeffekt?

/F.[/citat]

[citat=Hane]Det finns plugins som kan åstakomma denna looken. Digieffects till exempel har lite olika plugin-paket som innehåller effekten "aged film". Denna kanske är vad du letar efter. På denna sida kan du ladda ner demo och kolla priser och så vidare:

 

http://www.digieffects.com/products.shtml[/citat]

Passar det inte eller??

Länk till kommentar
Share on other sites

Njaa,, det står väl iofs bara AE på deras hemsida, men jag vet att jag kört en sån agedfilm plugin i premiere och jag kan väl inte svära på att det var just denna, men jag tycker mig ha ett starkt minne av att det var det.

 

Får kolla upp det och återkomma.

 

EDIT: Installerade nyss digieffects aurorix i PPro och det fungerade faktiskt . Om man bara lägger dom i premieres plugin mapp istället för AEs så verkar det gå utan problem.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Hane]Njaa,, det står väl iofs bara AE på deras hemsida, men jag vet att jag kört en sån agedfilm plugin i premiere och jag kan väl inte svära på att det var just denna, men jag tycker mig ha ett starkt minne av att det var det.[/citat]

Jag laddade ner deras Aurorix där just Aged Film ingår och den fungerar. Tack för tipset Hane, den där skall jag leka lite med. :)

 

/Roger

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...