Jump to content

som tarantino och liknande...

darko

Recommended Posts

jag undrar om något vet vad för manusprocess manusförfattare som t ex tarantino (alltså mer "egna" filmskapare) har för arbetsprocess.

är det vanligt/troligt att dom innan sätter sig ner för att skriva sin historia redan vet exakt allt som ska hända.. att dom har ett glasklart treatment från början.

någon som vet?

I filmer med ickelinjär historia känns det som att man måste ha kart för sig vad syftet eller storryn är! helt omöjligt att bara sitta och hitta på allting i oordning och sedan få det att stämma. men som saht har nog iden och skriver ner den och sedan lägger de till coola scener för att piffa upp utan att ändra storryn!

detta är inte ett faktum utan hur jag skulle tro att det är, men om man har fet fantasi och ett otroligt minne kanske det går att skriva den från a-ö!

/bleckert

Jag är inte så säker på att tarantinos historier är så ickelinjära som de ser ut. Dock behöver man inte berätta saker i kronologiskt ordning. I killbill tyckte jag att ordningen på scenerna var nästan utstuderat ordnat så att planteringar och skörden skulle stämma, ibland på gränsen till övertydlighet, mao så en plantering skedde i klippet innan skörden.

Däremot tror jag att de flesta som skriver skapligt bra har hela berättelsen klar innan de skriver manus, typ ett grovmanus där de tex skriver;

"De snackar politik" istället för att skriva samtliga dialoger på 10 sidor. Eller "Bil- och båtjakt" som senare blir 20 sidor manus. Alltså beskriver vad som skall hända i grova drag helt utan dialog ochdetaljer. Då blir det bra mycket enklare att hålla reda på plotten utan att förlora sig i detaljer.