R1-Freddan Posted May 10, 2005 Share Posted May 10, 2005 Hej! Är nybörjare och har prövat lite olika red.program. Problemet är att filmerna blir så otroligt stora efter överföring till datorn. Om jag ex. väjer att batcha i AVI format tar en minut film upp ca 350mb, vad gör jag för fel? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rogge Posted May 10, 2005 Share Posted May 10, 2005 Jag vet inte vilket program du använder men video innebär väldigt stora filer. Jag provade att rendera ut 1 minut till Matrox Avi från Premiere Pro 1.5.1 och den blev 227 686 196 byte stor (217MB) Men visst, 350MB per minut är lite väl stort. Vilket program använder du? Köp mera hårddiskar är ett hett tips. Man kan aldrig få för mycket utrymme när man håller på med video. :) /Roger 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jmalmsten Posted May 10, 2005 Share Posted May 10, 2005 Om du ska syssla med digital redigering så är stora filer något som du får lära dig att leva med. Avi-filerna är ju egentligen motsvarande okomprimerade BMP-bilder med okomprimerad Wav-ljud... när du har klippt klart allt och är färdig med post-production så får du ta till VirtualDub eller liknande för att komprimera filmen till DivX eller nåt... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
R1-Freddan Posted May 10, 2005 Author Share Posted May 10, 2005 Ok, jag trodde att AVI filerna redan var komprimerade, men riktigt så enkelt är det alltså inte? Jag måste komprimera filen med ett speciellt program för att få den mindre, hmmm. Jag använder ett program som heter Ulead videostudio 9. Kan man inte komprimera filen i detta program tro? Om jag vill göra divx filer, vilket program rekommenderar ni då? Mvh Fredrik 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EzekielMartyr Posted May 10, 2005 Share Posted May 10, 2005 Avi kan vara komprimerat, men också okomprimerat. Laddar du ner en avi-fil från en hemsida t.ex. så är den nog komprimerad, men när man fångar film till datorn så fångar man som okomprimerad AVI. Man komprimerar när man är färdig med redigeringen, för att filmen ska bli lagom stor. Ett färdigt klipp som jag komprimerat för DVD som var 1:22 tog t.ex. upp 2,6gb i färdigt tillstånd, så det är endast när du redigerar du behöver mycket utrymme. Om du inte har tillgång till tillräckligt med utrymme så får du fånga filmen till ett komprimerat format. Kom ihåg att det inte bara räcker med att komprimera videoströmmen, ljudströmmen bör också komprimeras till mp3 eftersom det annars tar mycket plats. Har du installerat DivX codec så kanske det går att komprimera i Videostudio 9, jag vet inte, jag provade Videostudio 7 när jag gjorde min första film och det programmet gjorde mig galen, det är ett urkasst program och jag rekomenderar dig att byta till något mer seriöst, om du inte bara håller på med enklare projekt dock, då kanske Videostudio funkar. :) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mankan Posted May 11, 2005 Share Posted May 11, 2005 Jag kör med Virtualdub funkar kanon det.... Men annars funkar DR divx en stund ianna man lär sig Virtualdub... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
orange Posted May 12, 2005 Share Posted May 12, 2005 Jag hade en film på 20 minuter som blev en fil på 40 GB så 700 MB för 2 minuter låter inte alls otroligt för mig. Det var visserligen helt okomprimerat, men vi ville behålla bästa möjliga kvalitet. Så det är som alla säger, videoredigering kostar utrymme! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
R1-Freddan Posted May 12, 2005 Author Share Posted May 12, 2005 Tack för svaren! Nu vet jag hur det ligger till.. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts