Jump to content

Bärbar PC eller MAC för video-redigering, vilken är bäst??

Big_Bear

Recommended Posts

Vad ska man välja? Vad är fördelar och nackdelar med de olika systemen? Tittar på en 15" powerbook med 2GB ram, men den är dyr, väldigt dyr(strax under 30.000 kr) För dom pengarna får man ju en fet PC. MACen är ju grymt snygg och operativsystemet är läckert, men motiverar det köpet? Beslutsångest.

Nån som har någon erfarenhet och åsikter om de bägge systemen?

[citat=EzekielMartyr]bara så du vet:

Enligt vad jag har hört så är en Mac med en processor på 1ghz lika kraftfull som en PC på 2ghz. :)[/citat]

Precis som walfridson sa så är det dumt att jämnföra klockfrekvensen mellan olika processor arkitekturer/sorter, exempelvis är en AMD Athlon 64 3000+ är i princip likvärdig med en intel pentium processor på 3 ghz, trots att den "bara" är på 1.8 Ghz (Det stämmer dock bara om man räknar på 32 bitars program).

Sen spelar ju en massa andra saker roll förutom klockfrekvensen, tex cacheminnet osv.

Och det här var ju bara en jämförelse på pc sidan, går man in och jämför mac och pc blir det ännu krångligare... ;P

Som en inbiten PC användare så vet jag inte så mycket om Mac alls. Vet att de som kör med Mac hemma säger oftast att Mac är säkrare och kraftfullare. Mest för att Mac inte är a la allt-skit-i-samma-låda.

När jag gjorde min film från scratch till färdig film så gjorde jag det på en bärbar dator. Hade pratat med många om det innan och de flesta trodde inte att en bärbar skulle klara av det. Om det inte var en Mac dvs.

Men det gick. Eftersom planeringen, inspelningar, kontakterna och mycket annat var på olika ställen och utomlands var det en välsignelse att ha laptop.

I den hade jag Premiere Pro och After Effects, vilket räckte mer än väl. För att inte piska datorn till det yttersta så hade jag extern hårdisk för allt annat utom programmen.

Vet inte hur det skulle ha varit med Mac men det kändes skönt att ha PC bekvämligheter med överallt.

Under det året som gått med alltihopa så har den knappt kraschat och fungerat riktigt pålitligt och bra.

Laptopen jag använde mig av var en Fujitsu-Siemens Amilo P4 2,4Ghz 256Ram 15" Lcd

Är inte detta en fråga om i vilket program man tycker om att klippa film egentligen?

Jag tycker personligen att just vilket program man väljer är av större vikt än vilken dator man kör det på. Jag switcha själv till mac för ett tag sedan och kan nog säga att ska du bara klippa film så gå efter vilket redigeringsprogram du tycker mest om. Ska du jobba mer med datorn ta en Mac. Ska du spela spel och inte tycker om Xbox - PS2 osv köp en PC.

Med OS X har du otroligt mycket som ligger med från början. Man kan starta ISO filer direkt från skrivbordet utan en massa skumma program, bränna CD / DvD direkt i deras Finder (fil hanterare). Hålla ett högre arbetstempo (F9 - F11 tangenterna i OS X i pc ska du alt+tab och ser inte alla processer översådligt) tack vare att dom vågar förnya sig.

Sen den powerbooken du kikar på antar jag är den med 17"wide. Har du gjort bedömningen (vilket jag tror du har) att du inte klarar dig med 15" och ett pris som är 6000kr lägre så kanske det får kosta runt 25.000 sek.

Känner du någon som studerar kanske han/hon kan hjälpa dig med ett Mac köp. Blir lite billigare då. För att inte snacka om redigeringsprogram mm som blir runt 10 - 40% billigare beroende på vilket program eller program paket du väljer.