Jump to content

Att animera

Amicus

Recommended Posts

Hejsan.

Lite ny här på sidan så ha gärna tålamod med mig *L*

Nu har jag skaffat mig en DV-kamera och vill sätta igång att leka med den.

Tänkte börja med att göra en film om lilla dockan nasse som vi har hemma.

Hur gör man då om man vill ha nasse till att gå?

Måste man göra detta genom att ta still bilder och sedan sätta dessa i rörelse eller går det att göra detta genom kameran, man filmar då man flyttar nasse med handen och sedan klipper bort de rutor där handen är med?

Har ni några tips och tricks att dela med er av till en nybörjare med för stora ideér *S*

Det blir säkert inte första gången jag gör inlägg här från och med nu *S*

Om du har kameran uppkopplad till datorn så borde du kunna grabba bild för bild direkt utan att ens spela in på kameran. Ungefär som med en web kamera. Annars får du nog filma typ sekund per sekund. (För filmade man ju bild för bild men få dv kameror har den funktionen.) När du sedan grabbar det du filmat så kan man välja att grabba frame per frame i tex premiere.

jag har gjort sånt med min videokamera en gång det är drygt men ganska trevligt, rigga kameran på ett stativ ställ upp nasse och tryck snabbt på och av inspelningen, flytta nasse och gör samma sak typ hundra gånger så har du fyra sekunders nasse-gång :)

Jag kan rekomendera Monkeyjam. Med det programmet capturar du bilder med DV eller scanner som programmet själv automatiskt sätter ihop till en avi-fil. Innan du exporterar kan du ändra det mesta och förhandsgranska med det inbyggda exp-sheet. Det går även att ställa in hur många frames varje ny bild ska ta (tre frames per bild duger gott). Dessutom är den gratis och liten... perfekt för lilla bredbandsskuggade jag.

Tack för alla era svar.

Då får jag rigga kameran, fundera ut en liten Nasse story, sen är det att sätta igång med bildtagningarna. eftersom jag har en digital stillbildskamera är det nog bättre att jag använder den istället för DV:n eftersom den har bättre kvalitet,

Jag har lekt en del med windows moviemaker tidigare och gjort filmer av mina still bilder, med tjusiga övergångar, ljud, musik mm, men att få nasse till att röra sig är ju lite annorlunda.

Så det jag skall göra är att knäppa en himla massa bilder sedan lägga upp de i ett program efter varandra, och hur många sekunder skall bilderna visas för att det skall bli bra?

En riktig film har säkert en himla massa bilder per sekund, men det kan ju vara svårt att ändra nasse i så många lägen som man behöver för att få en fin gång.

Ähh det är sånt man får testa sig fram *L*

vanlig film går i 24 bilder/sekund, men iallafall i anime (kom inte ihåg hur amerikanarna gör det) nöjer de sig med att exponera tre bildrutor i taget med samma bild, 3/24=8 bilder per sekund(i långfilmer är de lite mer ambitiösa, men skillnaden blir inte stor). I min lilla skapelse (finns på sprocket vid namn "Äta!") körde jag med just den Take 3 principen. jag tyckte det såg bra ut.

Hoppas att du har riggat din lilla nasse så att han kan böja benen och hålla kvar dem under tagningarna, annars blir det svårt att få rörelsen snygg. Om du har någon film med nasse (antar att det är disneys du pratar om) så har du ju utomordentligt bra research-material. Man lär sig mycket genom att titta på animerad film bild för bild. Antingen det eller så blir man lite galen... men det är skoj det också ;)

ser gärna resultatet!

Vanligast i animation är att man kör efter dubbel 12 principen av ren tekniska och ekonomiska skäl. Man exponerar samma bild två gånger så det blir 12 förflyttningar per sekund i 24 b/s. Wallence & Grommit är just animerade efter den principen och den är den mest använda när man spelar in på film. Annars kan jag varmt rekommendera boken: The Animator's Survival Kit (A manual of methods, principles and formulas) som är för både klassisk animation, 3d animation och stop motion. Den kostar runt 225:- på adlibris då jag köpte den.

Den innehåller allt från timing, wight till gångcyckler och ansiktsanimation.

Mer information om boken finns på amazon där man också brukar kunna provläsa några sidor:

http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/detail/-/0571202284/qid=1115430452/sr=8-1/ref=sr_8_xs_ap_i1_xgl14/002-3395338-2146462?v=glance&s=books&n=507846

Snabblänk till provläsningen:

http://www.amazon.com/gp/reader/0571202284/ref=sib_dp_pt/002-3395338-2146462#reader-link