Gå till innehåll

stillbilder i redigering...?


darko

Recommended Posts

jag ska ut om några dagar och ta lite bilder med min stillbildskamera. nu undrar jag om det är möjligt att redigera dessa på ett enkelt sätt, antingen i avid eller premiere. vilket program är smidigast?

 

det jag tänker göra:

jag tänker främst på att sätta dessa bilder efter varandra i timelinen. redigeringen kommer bestå av lite toningar, och så den tiden som varje enskild bild kommer att visas.. innan nästa bild osv. alltså, jag är inte ute efter att "Bearbeta bilderna" a la photoshop style.

Länk till kommentar
Share on other sites

Att redigera stillbilder med lite övertoningar och liknande borde vara tämligen lätt i dom flesta program, kör de du har tillgång till eller tycker är lättast. Vill du krydda till redigeringen lite extra så kan det ju vara snyggt att zooma in lite i bilderna och sedan panorera över dom så känns det inte lika statiskt.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Hane]Att redigera stillbilder med lite övertoningar och liknande borde vara tämligen lätt i dom flesta program, kör de du har tillgång till eller tycker är lättast. Vill du krydda till redigeringen lite extra så kan det ju vara snyggt att zooma in lite i bilderna och sedan panorera över dom så känns det inte lika statiskt.[/citat]

 

 

hur menar du med panorera över dom?

Länk till kommentar
Share on other sites

Alltså, om du zoomar in lite i bilden så gör ju det att den kommer att sticka ut lite utanför skärmen så att säga. Detta i sin tur gör att du kan flytta bilden uppifrån och ner eller från väster till höger utan att man ser "bakgrunden"..

 

Denna "effekten" kan man ofta se i dokumentärer och liknande när man visar stillbilder. Att kameran liksom gör en subtil glidning över bilden, känns lite mer levande då.

 

Lite klumpigt förklarat som vanligt men, förstår du ungefär hur jag menar??

Länk till kommentar
Share on other sites

det jag tänker göra:

jag tänker främst på att sätta dessa bilder efter varandra i timelinen. redigeringen kommer bestå av lite toningar, och så den tiden som varje enskild bild kommer att visas.. innan nästa bild osv. alltså, jag är inte ute efter att "Bearbeta bilderna" a la photoshop style.[/citat]

 

Läs: Redigering, Lätt som en plätt med Mac och iLife05!

Ken Burns är synnerligen enkel att hantera. Med "knappen" Start - Stopp visar man hur bilden ser ut vid in- och utgång. Det finns också reglar för zoom och hur läge scenen skall vara. Med "handen" på bildytan drar man fram den delen av bilden som är intressant. Panorering och tilt ser ut som det vore gjort med videokamera med stativ.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=bjornwahlsten]det jag tänker göra:

jag tänker främst på att sätta dessa bilder efter varandra i timelinen. redigeringen kommer bestå av lite toningar, och så den tiden som varje enskild bild kommer att visas.. innan nästa bild osv. alltså, jag är inte ute efter att "Bearbeta bilderna" a la photoshop style.[/citat]

 

Läs: Redigering, Lätt som en plätt med Mac och iLife05!

Ken Burns är synnerligen enkel att hantera. Med "knappen" Start - Stopp visar man hur bilden ser ut vid in- och utgång. Det finns också reglar för zoom och hur läge scenen skall vara. Med "handen" på bildytan drar man fram den delen av bilden som är intressant. Panorering och tilt ser ut som det vore gjort med videokamera med stativ.[/citat]

 

 

Ken Burns?

glömde förresten skriva att jag sitter på en pc...

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=darko]hur så?[/citat]

Därför att det är lättare att ge tips om man vet vilken version det är...

 

För att panorera bilderna:

Markera bilden på tidslinjen och öppna Effects Control Window och lek med Motion så kan du panorera.

 

För att tona upp/ner:

Samma sak som ovan fast använd Opacity denna gång. Beroende på hur du vill att det skall se ut så kanske en Cross Dissolve går lika bra.

 

/Roger

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Rogge][citat=darko]hur så?[/citat]

Därför att det är lättare att ge tips om man vet vilken version det är...

 

För att panorera bilderna:

Markera bilden på tidslinjen och öppna Effects Control Window och lek med Motion så kan du panorera.

 

För att tona upp/ner:

Samma sak som ovan fast använd Opacity denna gång. Beroende på hur du vill att det skall se ut så kanske en Cross Dissolve går lika bra.

 

/Roger[/citat]

 

 

skulle du kunna förklara närmare hur du menar med att panorera? är rätt ny på redigeringprogram överhuvudtaget.. men hur kan man panorera en stillbild?

 

för panorera är väl när man går ----> eller?

Länk till kommentar
Share on other sites

Som sagt om du zoomar in på en liten del av bilden så gör ju det att du kan panorera runt lite... Från vänstra sidan av bilden till högra till exempel...

 

Kommer inte på något enklare sätt att förklara det faktiskt.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Hane]Som sagt om du zoomar in på en liten del av bilden så gör ju det att du kan panorera runt lite... Från vänstra sidan av bilden till högra till exempel...

 

Kommer inte på något enklare sätt att förklara det faktiskt.[/citat]

 

 

jag förstår inte hur man typ.. "lägger upp" bilderna på timelinen. alltså efter jag zoomat in en del av originalbilden..

Länk till kommentar
Share on other sites

Zooma skall du inte göra innan du lägger in bilden i timelinen,, det skall du göra när bilden väl ligger i timelinen, annars går du miste om möjligheten att panorera.

 

För övrigt så rekomenderar jag nästan en snabb titt i manualen till Premiere, sök på motion till exempel så kan du nog hitta lite matnyttigt.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Hane]Zooma skall du inte göra innan du lägger in bilden i timelinen,, det skall du göra när bilden väl ligger i timelinen, annars går du miste om möjligheten att panorera.

 

För övrigt så rekomenderar jag nästan en snabb titt i manualen till Premiere, sök på motion till exempel så kan du nog hitta lite matnyttigt.[/citat]

 

 

jag håller på. har testat att kolla igenom lite funktioner.. men en sak jag inte förstår... när jag tittar på bilderna som jag importerat genom att klicka på dom i "binen" så ser bilderna normala ut (alltså, i den vänstra monitorn)

 

men när jag sen drar ner en bild i timelinen så blir alla bilder jättestora... liksom inzoomade... när dom visas i den högra monitorn.

 

hur åtgärdar man detta?

Länk till kommentar
Share on other sites

minska storleken antingen i premiere eller photoshop....

när du lagt in dom på timelinen så visas dom ju i sin riktiga storlek...

 

tips: bilden är ju 100% i monitorn till höger. okej?

zooma ut till kanske 20-25% eller så (beroende på storlek på bilden) och sedan gör du panoreringen...:)

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Santafantasma]minska storleken antingen i premiere eller photoshop....

när du lagt in dom på timelinen så visas dom ju i sin riktiga storlek...

 

tips: bilden är ju 100% i monitorn till höger. okej?

zooma ut till kanske 20-25% eller så (beroende på storlek på bilden) och sedan gör du panoreringen...:)[/citat]

 

hur minskar man storleken i premiere?

 

på monitorn i vänster är bilden ok. på monitorn till höger är bilden megaförstorad.... trots att jag kryssat i "fit"...

 

tips?

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...