Henrik_CanonXM2 Posted April 23, 2005 Share Posted April 23, 2005 Fler och fler skaffar ju enorma storbildstv (42 tum!). Blev lite nyfiken hur vanlig dv ser ut där. Vet ju att det är HDV:s område men jag tycker att HDV kommer lite "före". Alla har ju inte möljighet att redigera HDV utan att behöva inskaffa en ny dator. Undrar hur många mb/s det är på HDV? Det är ju likadant med HV-DVD. Det kommer ju senare iår och det dröjer nog ett bra tag innan vi kan köpa oss en HD DV brännare och bränna våra filmer utan att det måste kosta skjortan. Undar om man måste inskaffa en ny Digital box för att ta in HVTV? (när det nu kommer). Altså hur ser dv ut på storbildstv, tänker då främst från min kamera ( Canon XM2) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gorse Posted April 23, 2005 Share Posted April 23, 2005 Jag har en SONY 42 tums 4:3 teve med knapp så man får widescreen, Backprojektion. För teveprogram brukar den själv lista ut om det är nån sorts widescreen och ställer om sig automatiskt till svartrand uppe och nere. Dock verkar det inte funka på dvd:n. Det är kanske nått jag kopplat fel. Den är väl kanske fem år gammal. Ser väl ut som helt vanlig teve förutom att bilden är rätt stor. Skulle tro att din DV-kamera ser helt okay ut på min teve i alla fall. Dock såg jag en 100 (eller nått?) tums teve av sony som spelade HDTV med äkta HDTV-source när jag var i mexico, och det var en riktig killerteve på min ära. Gick man nära och kollade på en kvadradecimeter av skärmen så såg det ut om ett analogt fyrfärgsfoto i upplösning. Jag kommer fortfarande ihåg prislappen ca 140 000 pesos. Allvarligt talat, hur många plasma/platta/bigscreen klarar HDTV idag? Att visa native, inte bara visa bilden. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hagwall Posted April 24, 2005 Share Posted April 24, 2005 [citat=gorse]Allvarligt talat, hur många plasma/platta/bigscreen klarar HDTV idag? Att visa native, inte bara visa bilden.[/citat] Vi har en 44" LG backprojection med DLP. Den kan visa "halv" HD elelr vad man ska säga. Äkta HD är väl 1900 x 1080 eller nåt sånt, våran tv ska kunna visa 1080 x 800 eller nåt sånt. Dock har jag inte kunnat testa detta än då det inte finns DVD-spelare eller tv-sändningar i HD än. Vad gäller DV på storbild så blir det samma som om du kollar på vanlig tv... samma sak som med en projektor... men det är klart, ju längre bort du sitter desto bättre kvalitet upplever du. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts