Jump to content

Problem med att redigera klipp i Photoshop

TDA

Recommended Posts

Hej,

Har lite problem med ett klipp som jag fixat med i Photoshop. Exporterade det ur Premiere som .flm och öppnade i P-shop. Så långt inga problem men när jag tog tillbaka klippet i Premiere så hade kvalitén försämrats. Bilden blir alldeles grynig när jag exporterar ut det i .avi.

Är verkligen värdelös på sånt här och skulle verkligen behöva hjälp. Vi måste nämligen "städa" bort ett mickdopp och en luden armbåge. Nu skriker alla om att jag ska göra det i AE, visst men hur? För jag har ingen aning om hur jag ska göra det där heller.

Någon som orkar förklara det extremt pedagogiskt eller säga vad vi gör för fel med .flm, alla tips mottages med tacksamhet...

Jag exporterar ut från Premiere som .flm (Filmstrip) och jag sparar tillbaka det som .flm efter redigerandet i Photoshop. Alltså, .flm hela vägen. Om man sparar ner det som gif eller jpg borde man väl få en kraftig kvalitéförlust? Vilket jag ju iofs redan får med flm...

Är det inte så då att kvalitetsförlusten kommer när du gör det till filmstrip första gången? testa och se för min erfarenhet av filmstrip är att det är väldigt dålig kvalitet så det finns inte så mycket man kan göra åt det...

• 1 year later...

Du har gjort helt rätt! Man ska öppna i premiere sen spara filmen som .flm öppna i PS och gör det du ska göra på bilderna sen spara som .flm igen och öppna i premiere. Sen lägger du den på tidslinjen och så är det bara och att spela klippet:D. Det dåliga är att det inte är något ljud. Men att dina bilder blir gryniga vet jag inte varför :(

[citat=Usarpe89]Vad sparar du ut bilderna i för format då?...sparar du ut i jpg eller gif borde dte inte vara några problem:/[/citat]

nu är du väl ändå ute å cycklar totalt? .flm är ett format där man får alla framesen i samma bild, och om man sparar det efteråt som en jpeg eller gif så tappar man informationen om vart gränserna mellan bilderna går O.O jag har själv gjort misstaget att råka ta bort orginallagret, kunde inte spara tillbaka...

gif förresten? den är ju begränsad till 256 färger palleterade... då skulle man ju få riktigt dåliga bilder jämfört med dv...

eller var det en viktig komponent som gick mig förbi när jag läste ditt inlägg?

Själv så slutade jag helt med flm när jag hittade paint-functionen i AE :D

effett, effett, effett... -.-

err te eff em...

det går snabbare att läsa manualen än att fråga på forum... det kan jag lova dig...

To use the Brush tool

Use the Brush tool to paint on a layer with the current foreground color. With the Brush tool, you can modify the color and transparency of a layer without altering the source footage.

By default, the Brush tool creates soft strokes of color. However, you can change these default characteristics by changing the tool’s brush options. You can modify how the brush stroke interacts with the background color of the layer and with other brush strokes by specifying a blending mode.

Double-click the layer you want to paint on.

Select the Brush tool from the Tools panel.

Do any of the following in the Paint panel:

Select a brush, and set brush tip options.

Select a color by clicking the Foreground Color icon and specifying a color in the Color Picker.

Specify opacity and flow, blending mode, channel, and duration.

Position the Brush tool over the layer, and drag to paint. The Brush tool changes to a brush tip cursor in the Layer panel. Each resulting stroke appears in the Timeline panel as a separate item with properties that can be animated.

You can interleave paint strokes with other effects that are already applied to the layer: Click the View menu in the Layer panel, and choose the view that you want to paint.

See also

Blending modes for paint strokes