Gå till innehåll

Sno/kopiera


daybreak

Recommended Posts

Hej.

 

Vad tycker ni att det är ok att sno/kopiera idéer?

Om inte. Varför inte?

(Tänk efter innan ni svarar.)

 

Alla stora regissörer har snott av andra.

Pratade för några dagar sen med en svensk producent och han sa att för att skriva något bra så ska man sno/kopiera idéer.

Sno intriger och använda egna färger och uttryck.

 

Som ex så kan man ta "Punch Drunk Love" som i grunden är en helt vanlig kärlekshistoria som berättats tusen ggr.

Vad Paul Thomas Andersson gjort är att använda sina färger och sitt uttryck för att berätta historien.

 

Kom ihåg att det är skillnad mellan att skriva en historia och berätta den historian.

 

Så istället för att försöka komma på orginella intriger så ska man i början av ett manusarbete kopiera för att under skrivandes gång göra det till sitt eget.

 

Eller?

 

/Daybreak

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är ju skillnad på idéer och idéer, skulle jag sno "matrix-idén" t.ex. tycker jag det är fel, men är det bara en liten idé som kanske inte hela filmen baseras på kan det väl vara okay, även fast det är emot mina principer då det inte känns som jag själv kommit på historien i dessa fall.

 

Sen beror det väl på om det är en kompis eller en okänd som berättat idén, men som sagt ingen kan ha patent på idéer.

 

/A.

Länk till kommentar
Share on other sites

Exakt. En idé abstrakt...eller tanke är det ingen patent på.

När idén utvecklas till en produkt blir det knivigare. Som Opus säger beror det på vikten i idéen man snor.

 

Att vara originell ut i fingertopparna tror jag är näst intill omöjligt i dagens läge på filmfronten, och på annan underhållning också för den delen. Men det är ju skillnad på att vara originell och rent av plaigera.

 

Jag håller inte till hundra med om att man ska börja med andras intriger medvetet, om det inte t ex ska vara en egen version av en Shakespeare eller liknande. Om detta inte är fallet bör man skriva som man själv tycker först och sedan lär man antagligen inse om idén är använd förr eller inte. När man skriver (hoppas jag i alla fall) lyser jaget igenom texten och det blir DIN text eller DIN historia, men det finns en osynlig och tunn gräns som kan vara svår att definiera.

Länk till kommentar
Share on other sites

Självklart ska man vara originell, men att låta sig inspireras av andra är inte fel. Fråga Joseph Campbell (som har gjort grundlig forskning i gamla myter och hur man kan bygga upp sina historier baserat på detta), George Lucas (som gjort detsamma), bröderna Wacowski (som blandar massor av gamla idéer, bl.a. virtual reality och kristen mytologi, till något nytt och unikt i The Matrix), William Shakespeare (som t.ex. tog intrigen till Hamlet från en vandringssägen)...

 

Däremot ska man inte härma andra om man inte gör något eget av det. Man kan inte vara originell på alla sätt, då blir det obegripligt. Publiken måste ha några fasta hållpunkter och känna igen sig på något sätt.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Hmm... när det gäller t.ex actionfilmer så tycker jag att det är väldigt väldigt väldigt få som har nya idéer. I princip alla som görs tycks ju vara baserad på en av några få standardmallar. Skillnaden verkar mest vara hur man kombinerar vissa standardelement. (Jag har inget emot det däremot, tycker lika mycket om att se dem ändå.)

 

(Mitt första inlägg här förresten...)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 månader senare...

Jag håller för närvarande på med ett manus som påminner en del om Tarantinos "Resevoir Dogs", men det är ingen exakt kopia. Historien är lite annorlunda. Jag tänkte inte ens på det förrän jag kommit en bit in i manuset. Så det va inte direkt så att jag tänkte typ: "Hmmm, Den där "Resevoir Dogs" är en bra film, jag härmar den".

 

Fast dom enda likheterna är att det är en historia som vad som händer ett gäng rånar efter att dom begått en kupp.

 

Annars håller jag med Vilcans, man ska vara så orginell det bara går.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag kommer på en idé, skriver lite anteckningar och funderar ut filmens karaktär. PGA de filmer jag sett så är det klart man får bilder tackvare dem, omedvetet men det är inget man kan göra något åt utan det får man isf gallra bort senare, sådan som blir för klyschigt.

 

Den långfilm jag håller på med nu fick jag när jag såg en film, jag tänkte "Ett bra koncept som används på ett dåligt sätt".. och jag fick en idé som jag själv anser vara mycket bättre och orginell, men vi får väl se hur det går med det, brukar ju inte direkt gå som man tänkt sig... :)

 

/A.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...
  • 1 månad senare...

De flesta som skriver filmmanus snor ju idéer från andra, kanske inte direkt från andra filmer, men från till exempel böcker och artiklar. För att kunna berätta en bra historia måste man ha erfarenheten av, annars blir det en ren Science Fiction fantasi.... beroende på vad man berättar.

 

Jag är själv manus författare och har skrivit över tio filmskripter, men jag vågar inte säga att jag inte snott ideér från någonstans. Jag tar till exemple Tv-serien/Filmen (Det Nya Landet). Jag tog idén från denna film och skrev på mitt eget manus. Alla vet att Det nya landet handlade om flyktingar och hur bra dem behandlades i Sverige...

 

Det kommer inte att förvåna någon när man ser min film där killen bara snackar engelska, kommer från ett annat land och kom av annan anledning... Om killen nu blir ihop men Polismannens dotter som försöker att skydda honom medan hennes pappa letar ständigt på honom... och till slut sitta vid samma bord (Killen och polismannen) och försöker vrida om systemet så att det är nu själva poliser som gömmer killen, jag tror nog att ingen kommer att bli sig om var idén kom ifrån. Utom vad som händer i filmen. Och däremot så handlar inte filmen om bara "Killen", Utom om en polisskola, vilket finns i (Lite som iKopps) och här sätts eleverna på prov att sätta dit så många brottslingar dem kan för att kunna gå ut som poliser...

 

Nu en fråga till er: Om ni ser denna film (Om den blir av), vilken film kommer ni att tänka på? "Det Nya Landet" eller "Kopps?"

 

Mer info - http://www.willysmovie.cjb.net

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...