Jump to content

12 bit och 16 bit ljud

Henrik_CanonXM2

Recommended Posts

Väljer du 12 bitar så spelar kameran in fyra kanaler. Väljer du 16 bitar spelar kameran in två kanaler. 12 bitar har en samplingsfrekvens på 32Khz medans 16 bitar har en samplingsfrekvens på 48Khz. Förmodligen kan du inte spela in dom fyra kanalerna på en gång utan får först spela in två och sedan lägga på dom resterande två efteråt. Det kan vara bra ibland iofs...

Min starka rekomendation är att alltid spela in ljudet i 16 bitar. Att spela in i 12 bitar ger sämre ljud samt ofta, eller snarare alltid problem vid redigering. Jag har en del DV-band jag spelat in med 12-bitarsljud och ljudet sprakar och djävlas när jag skall redigera dom. Lösning: Jag fångar dom banden samtidigt som jag spelar in ljudet på datorn i 16 bitar för att lösa det problemet. Ljudet synkas sedan i tex Premiere Pro. Då får man bra ljud men det tar längre tid att hålla på med och är frustrerande.

/Roger

Huh? 4-kanaligt??

Alla kameror jag använt so far har haft 12-bitars som Long Play-läge!

DV-formatet (M-JPEG) tillåter inte annat än stereo som standard.

Men oavsett vilket så låter det för jävligt. Som en 12-bitars variant av Mini Disc. & eftersom MiniDisc är så hårt komprimerat i ATRAC-formatet så skulle jag påstå att kvaliteten matchar ganska bra tyvärr.

Stävjas hårt & bestämt om du vill använda ljudet till något annat än rena stödljud för dubb över huvud taget.

Har läst en del om tester som SVT har gjort med billigare kameror och har kommit fram till att dyrare micar på billager kameror får man bättre ljud i 12 bitar ironiskt nog, var länge sen jag läste det, kanske inte gäller längre, En modell gällde detta PD100 vet jag. Då många klagade på ljudet kom en ny PD100 AP.