Jump to content

Läsa en tidning?

Recommended Posts

Jag vill i min post-apokalyptiska film att en av karaktärerna ska sitta och läsa någon heminredningstidning, typ "Allt i hemmet" eller vad det nu heter....

Det är väl tillåtet? Alltså att man ser att karaktären sitter och läser just den tidningen...

Eller är det ett brott mot någon lag? :P

Spontant tycks det vara i stil med all smygreklam man ser på tv. Typ hjälten ringer med en NOKIA eller äter på MCDONALDS eller bär en ADIDAS tröja..

Jag skulle tro att om filmen är en low-budget (där musiken är copy och man inte strävar efter att filmen får för mycket publicitet) så gör det inget att tidningen syns i filmen.

Däremot är jag nog hundra på att om tidningen (en specifik tidning typ Allt i hemmet eller Gör det Själv) har en bestämd roll i filmen (att karaktärerna snackar om den eller att tidningen har en viktig roll i filmen) så vill det nog till en åtminstånde muntlig tillåtelse av publicerarna.

I den riktiga filmvärlden så är problemet oftast tvärtom. Sponsorerna vill ha sina prylar exponerade till tusen, tvärt emot filmskaparna som gärna tackar för sponsorpengar men vill helst ha filmen i fred från allt reklam..

Ring till tidningsredaktion och fråga anonymt (alltså dra inte storyn om att du gör film utan bara av allmän intresse) om vad de tycker om att blaskan syns i bild o hur de reagerar om det. Det skadar aldrig o fråga.

tack för svar.

Alltså det är en seriös amatörfilm vi gör och förhoppningsvis så ska den få så mycket publicitet som möjligt, filmfestivaler och försäljning etc...

Men tidningen kommer inte ha något speciellt plats i handlingen, det kommer bara vara en kul detalj att en tjej sitter och läser den tidningen...

Kanske får ringa och fråga, men jag skulle inte tro att de blir upprörda över att få lite exponering. :)

Näe? Det finns väl ingen upphovsrättsligt problem att en tidning syns i filmen. Tidningen i sig har väl inte någon upphovsrätt såvida man inte återger artiklarna ur tidningen. Då skulle man inte kunna dricka coca-cola, äta chips, läsa bok, prata i en nokia mobil. Fast det skadar inte att fråga...

[citat=gorse]Näe? Det finns väl ingen upphovsrättsligt problem att en tidning syns i filmen. Tidningen i sig har väl inte någon upphovsrätt såvida man inte återger artiklarna ur tidningen. Då skulle man inte kunna dricka coca-cola, äta chips, läsa bok, prata i en nokia mobil. Fast det skadar inte att fråga...[/citat]

Helt riktigt Gorse! Det är definitivt inte problem att läsa en tidning så länge man inte har någon närbild på en bild i tidningen för då kan det bli en upphovsrättsfråga. Är det bara bilder som bläddras förbi på ett naturligt sätt = no problemo! Man kan visst visa bilder/artiklar från tidningen men man bör kanske undvika att focusera för mycket på samma bild för länge.

Normalt sett vore detta en produktplacering som ni skulle kunna ta betalt för. Hade jag varit dig hade jag pratat med dem och förklarat vad som gällde, skrivit in något litet i dialogen eller handlingen i filmen där tidningen kommer med (typ:"Wow...kolla in tidningen! Kolla bilderna....skitsnygga vardagsrum") och sagt till dem att just deras tidning kommer med i filmen och som "Tack till" i eftertexterna. För detta skulle de skicka några sjyssta exemplar av deras tidning och ställa upp med 3.000kr (eller mer) för produktplaceringen i detta ideella (gissar jag) projekt. De summorna är småsummor för dem och de får vara med på film/TV - svårt för varje redaktör/VD att tacka nej till det! Är de svårflörtade/tveksamma erbjud chefen en statist roll vet ja!

Posta gärna hur det går!

hehe, det var en hel del bra idéer du kom med Peter. :)

Det är mycket riktigt att detta är ett ideellt projekt, och vi har fått lite ekonomiskt stöd från kommunen.

Dock så vet jag inte om en heminredningstidning vill bli förknippade med en post apokalyptisk zombiehistoria... fast om man flörtar med dem lite så kanske det går. :D

Får se om man tar mod till sig att ringa...