Jump to content

Greenscreen ljussättning


frippe75
 Share

Recommended Posts

Postade nedanstående under ljussättning... Testar att posta om under Specialeffekter istället så får vi se.....

 

---------------------------------------------------------

 

Tänkt spela in en scen där bakgrunden skall läggas på i efter hand.

Även tänkt göra en "camera match".

 

Jag har skapat en 3dmodell i 3d studio för att visa problemet som uppstår då rummet som jag byggt upp allt i är relativt litet.

 

http://www.frippe.com/GreenScreenSetup.jpg

 

4 gula lampor = greenscreen lampor (typ 150 watt clasohlson)

1 röd lampa = keylight (dimbar 500w clasohlson lampa)

1 vit lampa = fill light som studsas på en frigolitskiva

 

Problem 1: Skuggorna ifrån person1 (blå) och 2 (röd) som var tänkt att hamna på golvet delvis landar på väggen...

 

Jag inser att man kan höja "keylight"... Kanske även använda barndoors eller vad det heter ...

 

Jag använder iförsta hand billiga clasohlson lampor...

 

Problem 2: Hur ska jag simulera utomhusscener?? vilka typ av lampor.

Kan jag ändå använda clasohlson bygglampor till att belysa greenscreenen?? Och är min uppsättning korrekt vad gäller greenscreen belysningen... Hur pass jämn måste den vara...??

 

 

Problem 3: (kanske inte under rätt forum men ialla fall): Mina + tecken på väggar och golv är till flr att "tracka" så att jag får till en "camera match" i 3d studio när det är dags. Jag hade till detta tänkt blanda samma gröna färg som till väggen fast ljusaren... Eller ska det vara mörkare?? Eller kanske inte grönt alls???

 

Kan jag undvika rotoscoping på + tecknen???

 

 

Jag vet... många frågor... svara på de ni orkar.!!

 

tackar på förhand!

Link to comment
Share on other sites

Om man har lite lokal så är det svårt att få motiven att hamna tillräckligt långt från väggen. Det är annars det bästa sättet att få bort skuggorna från väggen.

 

För att illustrera ute-ljus måste du ju ställa vitbalansen så att lamporna får rätt färgtemperatur (det där lät ju knasigt. Vad jag menar är att det är viktigt med att hitta rätt vitbalans). Dessutom bör ljuskällan vara så högt placerad som möjligt.

 

Kolla en musikvideo jag gjort där vi lekte massor med blue screen. Bland annat har vi en scen där huvudpersonen går under ett träd. För den scenen silade vi en HMI lampa genom lite paappersskräp vi höll över huvudet på killen.

 

http://www.stonecake.com/Siten/somepeople_promo.htm Klicka på watch video.

 

Jämnheten i belysningen av greenduken är viktig. Om möjligt använd ljusmätare. I vår film ovan ser man att ljuset inte är tillräckligt i hörnen av duken. Placeringen av lamporna mot duken verkar vettiga tycker jag. Det kan dock vara svårt att få jämnt ljus med direkt ljus.

 

Jag är lite nyfiken på tänket bakom korsen för att tracka kamerarörelser. Kan du förklara lite hur du tänkt?

Link to comment
Share on other sites

Angående "Problem 2" skulle jag vilja påstå att det inte alls behöver vara så himmla jämnt. Om man har de rätta vertygen i datorn sen.

Ta en titt i slutet av detta klipp jag gjorde förut. Där är inte min greenscreen speciellt jämn och itne alls så mycket belysning, men ändå blev det bra.

 

Klippet

 

Angående "Problem 3" är jag inte den bästa inom "camera tracking" men jag vet iaf att de inte ska vara i samma färg alls helst. De ska sticka ut från det andra så det blir lätt att "tracka". Sen för att få bort dem skulle jag "rotoscopa" för det är ju inte så mycket och då blir det bäst resultat.

 

Jag "rotoscopar" till och med ibland bort lite greenscreen om inte det blev perfekt med bara keyeffekten som det sällan blir.

Link to comment
Share on other sites

Hävdar ändå att ju jämnare desto bättre. I ditt exempel så har du ju inderekt och diffat ljus vilket alltid är bra. Förvisso är greenduken väldigt ojämn men att resultatet blev så pass bra ändå beror nog på att du har väldigt mörka kläder. Hög kontrast mellan greenduken och motivet. Annars bra instruktionsfilm.

Link to comment
Share on other sites

[citat=Lasse_laser]Tänk på att dom ofta använder gröna tennisbollar för trackning i högbudgetfilmer.

Kontrasten blir ju iofs mindre mot bakgrunden, men däremot är det möjligt att keyea bort dom, om man kör annan färg blir det lite mer jobb om man råkar täcka dom.[/citat]

 

Faan vad smart... Då kan man hänga dom "lite överallt" för att alltid vara säker på att ha minst 5-6 referenser för att få en bra tracking!!! tack för tipset!!!!!!

 

Jag återkommer med lite "under constructions shoots" när det blir av...

 

Har ni ytterligare tips är det alltid välkommet!!!

Link to comment
Share on other sites

[citat=Gussyl]

Jag är lite nyfiken på tänket bakom korsen för att tracka kamerarörelser. Kan du förklara lite hur du tänkt?[/citat]

 

Joo... När man filmar ser man till att minst 5-6 + tecken kommer med i bild. Sedan skapar man två separata kopior... En där man keyat ut aktörerna samt den andra importerar jag i 3d studio.. låter 3d studios inbyggda tracker "jaga" varje punkt.... Sedan skapar jag en 3d modell som är korrekt vad gäller dom olika tracking punkterna.... Sedan mappar jag varje punkt på filmen mot en punkt i modellen... Sedan trycker man på create camera... Och 3d studio skapar en kamera som följer den riktiga vad gäller alla tänkbara vinklar och panoreringar inzoomningar rotation osv.osv..... Sedan skapar jag min 3d värld som jag sedan placerar min levande aktörer i... Som alla verkar göra ...

 

Jag vet att det finns en tutorial i 3d studio... kolla där om du vill veta mer....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...