Jump to content

Recommended Posts

Posted

Först ut:

John Williams VS Howard Shore

Plus vilka verk anser ni vara bäst av den ni tycker är den främste av dessa två.

Snart skriver jag två nya kompositörer, så skriv inga egna, eller vilka ni anser vara bäst utöver dessa två :) En liten lek blir det här.

Posted

Jag lägger min röst på .......John Williams.

Dock är Howard Shores arbete med sagan om ringen otroligt tycker jag. "Evenstar" låten som spelas när man får se Aragorn på sin dödsbädd i two towers är fan bland de vackraste jag hört någonsin. Likaså "Twilight and shadow"

Men John Williams då.......Starwars, den vackraste trudellutten där måste vara "across the stars" från "attack of the clones", och den scenen där Luke går ut o kollar på de två solarna i "A new hope". Det maffigaste han gjort är utan tvekan "Imperial march" hur jäkla tung som helst, klassisk. Även Duel of the Fates är tung, man vill bara ta fram sin lightsaber o gå ut o hugga ner folk när man hör den ;).

Sen kan man ju ta Hajen, Superman, E.T (otroligt bra musik i den) Indiana Jones (kanske hans bästa??) Jurassic park. Themet till Harry Potter är otroligt bra, magiskt. Sen Catch me if u can har också hur bra musik som helst. Och det är inte många kompositörer som kan skryta med att ha fått hits och legat på singel listor med sin musik.

Posted

Jag lägger min röst på Howard Shore. Williams är lite långrandig och alltför dramatisk, på gränsen till sentimental. Hans musik till Spielbergs filmer är dock rätt bra.

Posted

Hans musik till David Finchers filmer är rätt så hygglig. Han överdriver aldrig. Och så Unbreakable. Jag är inte särskilt bekant med hans lista på filmer som han skrivit musik till, men jag vet att jag oftast ser en film med bra musik och så är det han som sitter bakom ratten. Ingen idol precis, men jag uppskattar hans stil. Samma sak gäller Williams, han har gjort en hel mängd bra musik. Som Jerry Goldsmith.

Posted

Unbreakable är det James Newton Howard som gjort musiken till. Men jag håller med om att musiken till Se7en och Panic room är himla bra.

Posted

[citat=_nemo_]Unbreakable är det James Newton Howard som gjort musiken till. Men jag håller med om att musiken till Se7en och Panic room är himla bra.[/citat]

Just det, jag förväxlar alltid dessa två. Men båda är lika bra tycker jag. De har en identisk stil. Är det säkert att det inte är samma person?

Posted

Nej det är inte samma person, båda heter ju Howard men där tar likheterna slut. =)

Och deras stil är inte alls identiska tycker åtminstone jag.

Posted

Jag tror jag skulle lägga min röst på John Williams, jag gillar helt enkelt hans musik bättre. Sen ser han mycket mysigare ut också, precis som en morfar eller farfar. Kan också tillägga att min favorit från Star Wars kommer från Return of the Jedi, Into the trap

Posted

När de gäller de första gubbarna så är det svårt men det blir John Williams för Star Wars... Men jag måste säga att när Enterna ska gå till krig, Ents march eller va den nu heter, så blir man helt tagen... jag tror att jag ändrar mig, jag kan inte välja.

När det handlar om Zimmer och Horner så blir det Zimmer

Varför Zimmer, jo han har gjort Gladiator och den slår det Horner har gjort. Zimmer har också gjort musik till Tears of the Sun, The Last Samurai, Black Hawk Down och The Rock med Harry Gregson-Williams.

Okej att Horner Har varit med om musik till Aliens, Braveheart och Enemy at the Gates m.m. men Zimmer är lite bättre tycker jag

Posted

Jag vill egentligen säga Horner, efter verk till b.la Star Trek: The Wrath of Khan, Aliens, Braveheart och titanic. Mest för Braveheart, vilken otrolig musik den har alltså. Men tack vare musiken till Troy så förstörs allt, där är musiken helt värdelös och jag satt och irriterade mig på den genom hela filmen.

Så jag säger Zimmer, mest för lejonkungen faktiskt. Sen för att musiken till "fröken smillas känsla för snö" och "gladiator" är också väldigt bra.

Men som sagt, hade inte Horner gjort den hemska musiken i Troy hade jag valt honom.

Posted

[citat=trancedanne]vädligt svårt för jag gillar båda starkt, men min röst går nog på James Horner. Främst för hans filmer som Zorro, Apollo 13 och Troy[/citat]

Så du GILLAR verkligen musiken till troy??

Posted

[citat=_nemo_][citat=trancedanne]vädligt svårt för jag gillar båda starkt, men min röst går nog på James Horner. Främst för hans filmer som Zorro, Apollo 13 och Troy[/citat]

Så du GILLAR verkligen musiken till troy??[/citat]

Håller med dej nemo.... Troy skulle ha musik som gör den episk... men nej de har den inte

Posted

Den ständigt återkommande "sjungande" kvinnan gjorde mig galen, det lät som om Horner misshandlade en ko, och la slow mo effekt på ljudet........

Posted

[citat=_nemo_]Hans Zimmer VS James Horner[/citat]

Den var jävligt svår! Jag lägger min röst på Hans Zimmer, han har knappast gjort ett enda dåligt soundtrack. Är inte lika bekant med James Horner, men lite trivialt kan jag väl rekommendera filmen RED HEAT med en riktigt tung, suggestiv musik russian-style.

Posted

Danny Elfman, helt klart!

Nightmare before Christmas och Edward Scissorhands musik är helt otroligt bra. Batmanfilmernas soundtrack är rätt bra även om inte filmerna är några höjdare.

Posted

[citat=Anhool]Danny Elfman, helt klart!

Nightmare before Christmas och Edward Scissorhands musik är helt otroligt bra. Batmanfilmernas soundtrack är rätt bra även om inte filmerna är några höjdare.[/citat]

Håller med. Goldsmith är mer Hollywood, men på ett bra sätt. Diggar dem båda. Elfman är något mer av en konstnär, skulle jag nog säga. Han är underhållande att lyssna på. Har dessutom gjort temat till SIMPSONS...