Gå till innehåll

"åka-snabbt" effekt?


johle

Recommended Posts

I många "tecknade"/animerade serier finns det en effekt jag skulle vilja veta ifall någon har att försökt återskapa. När en person eller sak t.ex. kastas i luften och det ska illustreras att detta går blixtsnabbt så brukar den användas. Man ser då t.ex. personen eller prylen flyga genom luften men i stort sätt inte röra på sig. Istället far bakgrunden förbi (ofta med "glada" färger) som sträck så det ser ut som det går anabbt. Inte för att det är nåt bra exempel, men för er som nån gång har sett Pokémon så brukar detta användas då någon kastar en "pokéball". Ett annat exempel är när någon ska utdela ett slag med svärd och hoppar upp i luften blixtsnabbt. Jag har sett det i t.ex. Samurai Jack, Pokémon och Atomic Betty. Jag kan inte komma på någon film som ej är tecknad med denna effekt, men det måste finnas. Den vore cool att göra med "riktiga" personer, inte tecknat.

Länk till kommentar
Share on other sites

Om kameran rör sig exakt lika fort som personen eller objektet som ska röra sig, så filmar man med lång slutartid

(nightshot eller nåt sånt, eller så ställer man in slutartiden själv om man har den möjligheten)

 

Edit: just det sen snabbar man upp det i redigeringen om det är nödvändigt!

Länk till kommentar
Share on other sites

Det du nämde är en ren manga/animé-effekt & användes ursprungligen bara för att det inte fanns något alternativ :-)

Nu med högre budgetar, & nu med schysst datakraft så finns det i allara högsta grad det, men den ser så tuff ut så den lär hänga med länge endå!

 

I film är det inte precis ovanligt, men då brukar det gå hela vägen istället & visa faktisk bakgrund.

Ett sätt är att ställa dig med kameran inställd på slutartid 50, & snurra runt som en karusell på PCP. Sen filmar du vad du vill ha visat mot bluescreen.

Har testat själv, ska faktisk använda effekten igen i en kul kortrulle jag ska börja på imånn!

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Christian van Caine]Det du nämde är en ren manga/animé-effekt & användes ursprungligen bara för att det inte fanns något alternativ :-)

Nu med högre budgetar, & nu med schysst datakraft så finns det i allara högsta grad det, men den ser så tuff ut så den lär hänga med länge endå!

 

I film är det inte precis ovanligt, men då brukar det gå hela vägen istället & visa faktisk bakgrund.

Ett sätt är att ställa dig med kameran inställd på slutartid 50, & snurra runt som en karusell på PCP. Sen filmar du vad du vill ha visat mot bluescreen.

Har testat själv, ska faktisk använda effekten igen i en kul kortrulle jag ska börja på imånn![/citat]

 

Oj, vad häftigt =) Den filmen måste man se i såfall ^^ Jag undrar hur jag kan gå tillväga i datorväg för att skapa denna manga/animé effekt. För du uppfattade den helt rätt! Det borde ju gå att göra i AE t.ex. Att en massa färgstarka ränder flyger förbi sådär... Det är snyggt tycker jag! Jag är tyvärr inte så hemma på AE att jag kan experimetera själv =( Greenscreen har jag tillgång till så den biten fungerar. Slutartiden dock inte. Men jag skulle gärna vilja testa att göra denna effekt, kanske inte perfekt, men ändå. Det vore kul om du la upp scenen av din film så man får se!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...