Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag tänkte filma lite i en mataffär.

Behöver jag något slags tillstånd eller är det fritt fram?

De människor som kommer att synas i bild, behöver man deras samtycke? (Filmen är för kommersiellt syfte.)

Posted

ägaren av mattaffären bör du fråga i alla fall, varken det är juridiskt korrekt eller inte. Skall du göra ett skandalrepotage så behöver du naturligtvis inte fråga om lov.

Edit: Hos polisen behöver du bara söka tillstånd om du tänker blockera vägen med dina prylar...

Posted

Vet inte exakt hur lagen ser ut i detalj, men en affär av vilken sort som helst är ju privat egendom.

Som jag tolkat det så verkar det vara förbjudet att filma utan tillåtelse på icke allmäna platser så länge man inte kan ge någon skit i smamma veva, dvs mer skit än man skulle få själv om personen i fråga försökte stämma gösslet ur en & materialet hamnar som bevis istället (underförstått: vad snuten vet) för arbetsmaterial.

Detta är bara lösa spekulationer av någon som tycker det är kul att glo på program som Insider & sånt, men lagen känns lite godtycklig!

....eller så kanske det är förbjudet i kommersiellt syfte kom jag att tänka på. Anyway, omtyckt lär det inte vara utan medgivande :-)