Gå till innehåll

Tips på vad jag ska tänka på!


Jorgen

Recommended Posts

Jag skall filma en Introduktionsfilm till en Medeltidsförening. På hobbybasis så dom förväntar sig inte så mycket, men jag vill som alla andra göra ett bra jobb. Jag har fått löfte att filma Medeltida fotstrider. Bågskytte med brinnande pilar, Bankett och medeltidsdans o.s.v.

Vad mer kan man begära förutom ljus, ljud och bra fight.

Har någon med känsla för medeltid tips på vad som bör filmas och hur man bört lägga upp det hela?

Redigeringstips, film tips o.s.v!!!

Länk till kommentar
Share on other sites

Som jag ser det VÄLDIGT svårt att generallisera ett svar i den frågan, jag skulle nog mer rekomendera att du tittar noggrant på filmer som, exempelvis, Merlin, Excalibur, Korpen-filmerna, Conan, Ivan Hoe (haha), eller Highlander, för att nämna några.

Mitt bästa råd annars är nog, fullfölj rörelserna, men låt det inte bli för mycket dödtid emellan. Å andra sidan, undvik att göra ett ändlöst kollage av det heller, för då riskerar det bli jobbigt att titta på. Låt publiken andas nån gång ibland, men låt dom aldrig slappna av, aldrig under en fight.

 

Är ganska trött nu efter en hård helgs länsande av parantesernas spritförråd så jag kommer inte på så mycket mer just nu, men det är ju i vart fall en början :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för filmtipsen, Filmer jag hämtat en del inspiration av är just "korpen filmerna" och Ivanhoe - tv serien.

Tanken är att göra en Dokumentäraktig spelfilm som presenterar Medeltidsföreningen Skellitta, som dom kan visa upp för intresserade.

 

Det blir en del intervjuer, lite fiktion och bilder på deras verksamhet typ fotstrider & bågskytte.

Tänker skapa en del effekter med brinnande pilar som flyger över natthimlen, fightingscener osv.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag kan säga såhär så får du själv fundera på det:

 

För ett tag sen såg jag DE SKONINGSLÖSA. En västern med ett bra manus och regi (antar jag) men det luktar för mycket 90-tal. Vet inte riktigt varför; "grafiken" och kostymerna men även skådespelarnas ansikten var 90-tals -aktiga. Filmformatet kan ha varit fel...

 

DE SKONINGSLÖSA skulle ha varit perfekt i 60- eller 70-talsstil, men nu är den mest som YOUNG GUNS tycker jag.

 

Kanske bör du dämpa belysningen en aning, se till att kostymerna inte är "skräddarsydda" etc. Vad vet jag.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...