jonalexandersson Posted November 20, 2020 Share Posted November 20, 2020 Hej! Jag håller på med ett videoreportage om en handbollsspelare. Jag har tänkt filma honom när han kollar på ett Youtube/Facebook-klipp på datorn. Är det någon som vet vad som gäller då? Är det okej ur rättighetssynpunkt? // Jon 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ghijohansson Posted November 26, 2020 Share Posted November 26, 2020 Jag är ej jurist, så jag välkomnar fler svar. Men så här tänker jag. Om klippets upphovsrättighetsinnehavare ger sitt tillstånd så kan du göra som du vill. Om handbollsspelaren skymmer det mesta av klippet, och ljudet i praktiken ej hörs så kan du också göra som du vill. Motsvarande om kameran är så långt ifrån datorn att det ej framgår vad som finns på videoklippet. Om videoklippet är för trivialt för att nå upp till verkshöjd så kan du också göra som du vill. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Désirée Posted November 27, 2020 Share Posted November 27, 2020 Upphovsrätt går ut på att du inte ska kunna tjäna pengar på andras arbete, eller hindra någon från att tjäna pengar på sitt arbete. Om du filmar ett helt videoklipp så har du mer eller mindre gjort en kopia på någon annans jobb, vilket inte är okej. En del av ett videoklipp är känsligt, men man behöver ju inte se själva bilden tydligt och man kan göra något med ljudet. Säkraste kortet är att fråga och få ett skrivet OK. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts