Jump to content

Fråga : beats i olika genrer


Recommended Posts

På en engelskspråkig sida blev jag påmind om att Hollywood vill att långfilmsmanus använder sig av vissa "beats". Jag googlade förgäves för att hitta ytterligare detaljer. Någon som kan berätta?

 

Ifall någon undrar så förklarar jag kort. Vad det handlar om är att ett manus ska följa en viss struktur, för att de som sitter på pengarna ska bli intresserade. Men denna struktur är olika beroende på genre.

Link to post
Share on other sites
  • 1 month later...

Så där, jag lyckades låna Snyders bok på fjärrlån från högskolan i Skövde. För den händelse att någon annan undrar vad författaren menar så följer här en lista på hans "beats". Ja, jag har läst kritiken både mot honom och mot andra som skrivit böcker för att lära ut hur man skriver bra manus.

 

(sidnumrering inom parentes)

1 (1) öppningsbild som anger filmens stämningsläge

2 (5) filmens budskap/moral framförs av bifigur i dialog

3 (1-10) situationen klarläggs så alla huvudpersonerna finns här med sina egenheter, inklusive den brist som behöver åtgärdas hos hjälten

4 (12) något som fixar så situationen i filmens början rivs ner

5 (12-25) diskussion som fördröjer att hjälten tar det enda rätta initiativet

6 (25) brytpunkt startar akt 2 där situationen snarast är motsatsen till akt 1

7 (30) börja B-historia som innehåller filmens budskap/moral och som ofta är relationsbaserad där nya rollfigurer presenteras

8 (30-55) hjälten har det bra, historien rör sig föga framåt men många scener passar för reklamfilmen och filmaffischen

9 (55) mittpunkt som utgör brytpunkt

10 (55-75) bovarna framgångsrika

11 (75) hjälten förlorar allt

12 (75-85) hjälten övergiven

13 (85) brytpunkt startar akt 3

14 (85-110) upplösning, för både A-historia och B-historia

15 (110) avslutningsbild som är motsatsen till öppningsbilden

Min kommentar är att andra hävdar att akt 1 ska vara något längre än akt3, vilket flyttar början av akt 2 till sidan 30.

Link to post
Share on other sites
  • 1 year later...

Hej, 

jag lyssnade på Peter Russell och beats verkar vara små problem/delproblem för hjälten som leder mot det stora målet.

Alla filmer skall ha 20 beats per film så 20 problem som leder till slutet. Finns i denna interview hos Film Courage.

 

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...