ghijohansson Posted April 29, 2019 Posted April 29, 2019 På en engelskspråkig sida blev jag påmind om att Hollywood vill att långfilmsmanus använder sig av vissa "beats". Jag googlade förgäves för att hitta ytterligare detaljer. Någon som kan berätta? Ifall någon undrar så förklarar jag kort. Vad det handlar om är att ett manus ska följa en viss struktur, för att de som sitter på pengarna ska bli intresserade. Men denna struktur är olika beroende på genre. 0 Quote
Tegelhuve Posted April 29, 2019 Posted April 29, 2019 Beat sheet, menar dom. Boken heter Save the Cat. 0 Quote
ghijohansson Posted April 30, 2019 Author Posted April 30, 2019 Tegelhuve, du är lika hjälpsam som vanligt. Så jag tackar uppriktigast för din hjälpsamhet. 0 Quote
ghijohansson Posted June 24, 2019 Author Posted June 24, 2019 Så där, jag lyckades låna Snyders bok på fjärrlån från högskolan i Skövde. För den händelse att någon annan undrar vad författaren menar så följer här en lista på hans "beats". Ja, jag har läst kritiken både mot honom och mot andra som skrivit böcker för att lära ut hur man skriver bra manus. (sidnumrering inom parentes) 1 (1) öppningsbild som anger filmens stämningsläge 2 (5) filmens budskap/moral framförs av bifigur i dialog 3 (1-10) situationen klarläggs så alla huvudpersonerna finns här med sina egenheter, inklusive den brist som behöver åtgärdas hos hjälten 4 (12) något som fixar så situationen i filmens början rivs ner 5 (12-25) diskussion som fördröjer att hjälten tar det enda rätta initiativet 6 (25) brytpunkt startar akt 2 där situationen snarast är motsatsen till akt 1 7 (30) börja B-historia som innehåller filmens budskap/moral och som ofta är relationsbaserad där nya rollfigurer presenteras 8 (30-55) hjälten har det bra, historien rör sig föga framåt men många scener passar för reklamfilmen och filmaffischen 9 (55) mittpunkt som utgör brytpunkt 10 (55-75) bovarna framgångsrika 11 (75) hjälten förlorar allt 12 (75-85) hjälten övergiven 13 (85) brytpunkt startar akt 3 14 (85-110) upplösning, för både A-historia och B-historia 15 (110) avslutningsbild som är motsatsen till öppningsbilden Min kommentar är att andra hävdar att akt 1 ska vara något längre än akt3, vilket flyttar början av akt 2 till sidan 30. 0 Quote
Aettan Posted June 25, 2019 Posted June 25, 2019 Varför kallar man det beats det hör ju till musikvärlden? Story Buildup/progression eller nåt borde ju vara mera åt hållet 0 Quote
ghijohansson Posted June 26, 2019 Author Posted June 26, 2019 Om jag minns rätt skrev författaren att skådespelare ofta säger "beat" när något ändras, och att det var därifrån han lånade ordet, men jag antecknade ej. 0 Quote
Tegelhuve Posted June 26, 2019 Posted June 26, 2019 Beats kommer säkert från musiken. Kanske från beat the drum. Ett slag är ett beat. JAMES BOND My name is Bond. (beat) James Bond. Pausen är ett slag. My name is Bond är ett slag. James Bond är tredje slaget. 0 Quote
CLM Posted November 19, 2020 Posted November 19, 2020 Hej, jag lyssnade på Peter Russell och beats verkar vara små problem/delproblem för hjälten som leder mot det stora målet. Alla filmer skall ha 20 beats per film så 20 problem som leder till slutet. Finns i denna interview hos Film Courage. 1 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.