Jump to content

Klippa bort höghus

pekivan

Recommended Posts

Jag måste klippa bort ett höghus från en av mina bilder. Hur göra?? Kameran rör sig inte i bilden. Ingen rör sig framför huset.

Har läst trådarna som handlar om maskning och allt vad det nu heter. Fattar inte så mycket av det så om någon kan komma med något smart svar vare jag tacksam

Ett annat sätt är att lägga en stillbild framför höghuset. Fördelen är att bildredigeringen blir mycket lättare (givet att man har ett bildredigeringsprogram), men en nackdel är att pixlarna uppträder annorlunda i stillbilden, då de saknar det där "videoflimret" eller vad man skall kalla det, som syns tydligt när man zoomar in på filmen, men som sällan är något problem annars.

Jag har använt den här metoden flera gånger för att redigera bort element ur filmmaterialet, och det har funkat bra för mig.

/Jakob

Åh, då får man så klart rörligt grain på stillbilder. Det borde jag ha tänkt på, men tack för tipset!

Dock, då jag inte är någon hejare på AE, måste jag fråga hur du fick kloningen att fungera bra med rörlig kamera. Går det att använda motion tracking med kloningen, eller? Hur gjorde du?

Inget ont om kloning, och det har definitivt sina användningsområden, men ibland är fungerar det inte medan överlagd stillbild gör det. Framförallt när det rör sig om ganska stora ytor och när det inte finns någon bra del i bilden att klona ifrån. Liksom du har jag mest använt mig av dylika tekniker för att plocka bort sladdar, lampor, friggor etc. ur bilder, och då har jag använt mig av bägge sätten, beroende på vad som var möjligt.

Dessutom har det väl att göra med hur man tycker om att arbeta. Själv kan jag plocka bort nästan vad som helst ur en stillbild med photoshop, och om jag kan hålla mig till det arbetssättet så gör jag det. Men men, vi har alla våra älsklingsmetoder.

/Jakob

Gäller att clona från ett helt område och inte "måla dit" nått eget, då bli det inte konstant. Sen när det gäller rörlig att inte clona dit en stillbild utan samma rörliga material.

Finns ju program som mokey som gör det väldigt enkelt men som inte klarar av allt, då är det väll bra att kunna gå in i AE o trixa :)