Gunvald Posted March 18, 2005 Posted March 18, 2005 Hur gör jag för att spela in ljudet på datorn?? ex. spela in ljuden från ett spel eller en film. Jag har försökt med fraps, men eftersom man måste ta bild med också, så laggar/hackar de en massa! (fast jag har lägsta bild inspelnings inställningar) //"Gunvald" 0 Quote
EzekielMartyr Posted March 18, 2005 Posted March 18, 2005 Om du bara ska ha ljud: Start-Program-Tillbehör-Underhållning-Volymkontroll Alternativ-Egenskaper, Bocka i inspelning, Klicka OK Under Waveutgångsn höjer du volymen till ett värde över mitten Klicka sedan i "VÄLJ" under den kanalen. Sen är det bara att starta ljudprogrammet och spela in musiken, musikprogrammet kommer då spela in all musik/ljud som datorn spelar upp. Tadaaaa 0 Quote
Tippen Posted March 18, 2005 Posted March 18, 2005 Man kan ju göra så att man tar en sladd och kopplar den från högtalaruttaget och in i mikrofonuttaget. Då kommer ju ljudet ut från datorn och in i den igen. Funkar perfekt 0 Quote
EzekielMartyr Posted March 18, 2005 Posted March 18, 2005 Jo, men då hör man ju inte ljudet själv, om man inte kopplar in ytterligare högtalare på anant sätt. Dessutom så blir det helt galet om man gör som du beskriver och har valt "Playback while recording" i ljudprogrammet, då kommer man bara höra massa brus. Gör du som jag beskrev så behöver du inte koppla någon kabel alls. 0 Quote
Tippen Posted March 19, 2005 Posted March 19, 2005 jag spelade in allting i Cubase och det funkade jättebra. Inget brus eller nått, men i fortsättningen ska jag nog pröva det du beskrev. Verkar lite bättre och mindre ansträngande. hehe. blir rätt jobbigt om man ska hålla på att koppla om sladdar hela tiden 0 Quote
EzekielMartyr Posted March 19, 2005 Posted March 19, 2005 Innan jag själv kom på hur man kunde göra det utan sladdar så kopplade jag alltid ut genom mixern och in i ljudkortet igen :P Det är ju besvärligt, även om kablar är mysiga. :) 0 Quote
Mickels Posted March 24, 2005 Posted March 24, 2005 [citat=Tippen]Man kan ju göra så att man tar en sladd och kopplar den från högtalaruttaget och in i mikrofonuttaget. Då kommer ju ljudet ut från datorn och in i den igen. Funkar perfekt[/citat] Jag undrar om det funkar, jag råkade koppla så en gång, hade en förstärkare i mellan. Men den skickar ju bara vidare signalen, men fick ett skrikande ljud iform av rundgång, jag skulle inte rekomendera detta. Trodde mitt ljudkort gick efter det. Men det gjorde det inte som tur var. 0 Quote
Christian van Caine Posted March 25, 2005 Posted March 25, 2005 Att köra genom högtalar-utgångarna är inte att rekomendera, då riskerar man grilla ljudkortet & ev lite andra kretsar som bonus om man har otur. Kör hellre ut via Tape Out om det finns, de flesta förstärkare har det. Sen finns det Audio Routing-program åsså, har använt ett shareware-program som funkade bra till 16-bitar, men eftersom jag bara jobbar 32-bitars sen flera år så har jag inte kvar det längre & kommer inte ihåg vad det hette. Testa att söka efter Routing på www.download.com! 0 Quote
Recommended Posts