Gå till innehåll

Lux ex Tenebris - en kameratest film


TomStac

Recommended Posts

Här är min första experimentiella testfilm "Dogme 95"-style tillsammans med min Blackmagic Pocket Cinema Camera och LOMO Meteor 5-1 f/1.9 17-69mm objektiv inspelat på Cinema DNG RAW och handhållet med hjälp av en pistolhandtag och axelstöd taget från min Krasnogorsk-3. Inget manus utan allting var taget spontant under två olika inspelningsdagar. Jag visste att jag ville ha några nattscener och några taget på dagen; jag ville förstärka kontrasten genom den urbana miljö satt mot natur och skog. Det tedde sig som naturligt att även ta en timelapse scen med en uppgående sol för att överbrygga kontrasten.

 

Längd: 17:32

 

 

 

Jag renderade RAW-materialet till DNxHR SQ när jag laddade upp den på YouTube. Dagstagningarna under andra halvan av flmen är väl o.k. men nattagningarna under första hälften ser inte alls bra ut, med en hel del blocking och banding, ett pulserande raster över hela bilden. Det tar verkligen bort den underbara krispiga och filmiska bilden när man ser original RAW-formatet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det går att se igen nu. Ber om ursäkt för den temporära nedstängningen.

 

Jag var tvungen att stänga ner länken när jag förbättrade bilden genom YouTube. Jag har dragit upp kontrast och färgmättnad till +1 som ett medelvärde för att ge lite mer tryck i bilden på datorer och monitorer som har en förmåga att vattna ur och platta till bilden och inte mätta färgerna för mycket på välkalibrerade skärmar. Tycker jag fick till bildkvalitén till slut även om nattscenerna fick bli lite mörkare än de är i original. Men åtminstone har det pulserande blockrastret försvunnit och även det mesta av pixeleringen i lågdagrarna.

Länk till kommentar
Share on other sites

Idag har jag sänkt kontrasten till 0 på YouTubes förbättrar-funktion, så att ni bättre kan se mina kameratester i nattscenerna, där jag experimenterar med korta skärpedjup och skärpedragningar. Ber om ursäkt för detta velande i mina korrektioner, men det var min första YouTube-uppläggning och det tog ett tag att lära mig förstå (och jag har säker mer att lära mig). Är i dagsläget ganska så nöjd med resultatet som står min ursprungliga vision närmare. De inledande komprimeringsartefakterna är i princip bortsuddade, bortsätt från viss banding i vissa scener som går att leva med.

 

Hoppas ni får ut något av filmen ni också. Jag har lärt mig mycket: Det var mina första tagningar med min nyinköpta Blackmagic Pocket Cinema Camera. Vid tillfället hade jag inget bra stativ och fick skjuta det mesta handhållet med min ryska "kalasjnikov"-rigg; därav Dogme 95-referensen. Så jag fick lära mig kameran och vad den går för när den spelar in i CinemaDNG RAW. Jag fick också en första bekanskap med Blackmagic DaVinci Resolve 12.5, redigeringen och färgkorrigeringen, samt renderingsprocessen. Tog mig en dryg månad från första inspelningsdagen till uppläggningen på YouTube.

K-3 Handheld & Shoulder Support Rig for BMPCC.jpg

Länk till kommentar
Share on other sites

Den är inte en bra lågljuskamera så man får ha ljuskänsliga objektiv troligtvis från 2 och nedåt i bländare. Testa att justera kontrast och pivot i resolve för att flytta/manipulera kontrasten till bästa läget. När man är nöjd så kan man kanske dra upp skuggorna lite också om det låter sig göra. Att reducera färgmättades i dom mörkare partierna kanske kan vara bra också. Tror det verktyget heter Luma vs saturaion.

 

En gimbal hjälper mot skakningarna men det borde gå att få det vettigt med ett objektiv med inbyggd stabilisering och en axelrig eller liknande.

 

Även dom billigare panasonic objektiven funkar ofta bra med det samt att kameran kan justera skärpa med knapptryck på dom.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för tipsen Aettan! Mitt Meteor 5-1 objektiv har f/1.9 fast eftersom det är ett zoom-objektiv så kan ju T-stop vara högre förstås. Tyckte själv att kameran hanterade nattbelysningen ganska så bra, i synnerhet när man tittar på RAW-bilderna. Jag drog ner lågdagrarna en del i Resolve då jag ville maskera en del av "bruset" (kornigheten) i bilden, i synnerhet vertikat Fixed Pattern Noise som syns vagt i vissa av scenerna när man ser filmen i RAW (bruset försvann förstås när jag renderade bilden till ett komprimerat format). Jag hade max saturation (100) i alla bilder. Gimbal eller någon form av stabiliserings-rigg kommer nog att köpas i framtiden, men helst vill jag ha en axelrigg för jag har lite svårt för den "svävande" bilden som produceras av gimbals och stabiliseringsriggar. iOS stabilisering vill jag nog helst undvika, men vi får se framöver; har andra objektiv som är högre på köpa-in-listan.

 

Bifogar lite skärmdump-bilder från Resolve i RAW-format där man kan se prov på skärpedjup, bokeh, bildbrus och flares:

Lux ex Tenebris - Kungsladugård Bokeh.jpg

Lux ex Tenebris - Mariaplan.jpg

Lux ex Tenebris - OTO flare.jpg

Lux ex Tenebris - Azalea flare.jpg

Lux ex Tenebris - Slottsskogen short depth of field.jpg

Länk till kommentar
Share on other sites

Efter närmare efterforskning för att kunna uppnå optimal bildkvalitet på YouTube har jag laddat upp filmen igen fast nu i en DNxHR HQ videokomprimering-codec och tvåkanals PCM audio-codec svept i QuickTime .MOV och Ultra HD 4K 3840×2160 upplösning, höjande färgmättnad på YouTube till +1. YouTube presenterar nu 'Lux ex Tenebris HQ' i 720p, 1080p, 1440p och 2160p. Välj högsta möjliga upplösning utan att din dator laggar för att mer rättvist kunna njuta av den CinemaDNG RAW-bild som kommer ur en Blackmagic Pocket Cinema Camera och LOMOs Meteor 5-1 objektiv!

 

Länk till kommentar
Share on other sites

"Här är min första experimentiella testfilm Dogme 95-style"

Ändå har filmen pålagt ljud, ND-filter, 16:9 aspect ratio, nämner skaparen vid namn och använder sig av axelstöd. Detta går mot majoriteten utav grundpelarna för en s.k. "Dogme 95"-film.

Bra jobbat med omkodningen i slutändan. Kvalitén gör sig bra i Youtube 4K.

Länk till kommentar
Share on other sites

Med "Dogme 95-style" så syftade jag lite skämtsamt på den skakiga kameran ;-) Egentligen tycker jag ganska så illa om den ursprungliga Dogme 95 idén vilket går tvärt emot mina egna cinematografiska ambitioner. I min nästa film lär det inte bli lika mycket handhållet eftersom jag under tiden har kostat på mig att köpa ett nytt stativ baserat på mina erfarenheter av 'Lux ex Tenebris'.

 

Edit: Jag har satt citat-tecken runt "Dogme 95" så att lättsamheten kring de ofrivilliga handskakningarna blir tydligare.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...