Gå till innehåll

kortfilmsmanus på 5 min?


Scaleo

Recommended Posts

Ehh va? Ska någon ge dig ett manus så att du kan skicka in den till en filmfestival?

 

Jag förstår personligen vad du menar, men uttryck dig bättre och lite vänligare kanske. Tror inte så mångar bara har lust att skicka dig ett kortfilmsmanus för att du ber om det.

 

/A.

Länk till kommentar
Share on other sites

Snäll som jag är, hjälper jag gärna till Scaleo...

Jag måste ju "komma igång" med skrivandet igen. Men på ett villkor att jag hjälper dig, är att mitt namn ska stå med över vem som har skrivit manuset.

 

Mvh, maddie

Länk till kommentar
Share on other sites

Hmmm... Jag har sett sådana här förfrågningar flera gånger på olika ställen, och undrar om någon möjligen tror att manusförfattare snyter ut manus genom näsan.

 

Så är det förstås inte, det är hårt arbete bakom och mycket funderingar och ändringar innan det blir färdigt. Att jag då skulle GE BORT det till någon jag inte känner, inte vet vad han/hon gjort förut, kan, vet eller nånting är helt uteslutet. Frågan tyder på noll respekt för manusförfattarens arbete. Eller total okunskap.

 

Sorry om jag låter irriterad eller elak, men sånt här retar mig.

 

Andra får gärna ge bort sina manus, men det borde inte förutsättas att de ska vara gratis.

 

Lite ödmjukhet har ingen dött av.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag är knappast någon erfaren filmare och jag skulle vilja testa göra en film. Jag är är

inte så bra på att skriva manus så jag undrade om någon skulle vara intresserad att skicka ett. Jag håller med om att jag borde skrivit utförligare vad jag ville men varför skulle inte amatör-manusförfattare ge bort manus? Jag har absolut inga pengar att köpa det för.

 

 

Länk till kommentar
Share on other sites

monic1, eftersom det är mycket möjligt att du menar mig som en av de andra som frågat efter manus, så tänker jag svara. Visserligen gäller det bara för mig själv, men ändå..

 

Jag själv har som hobby att till och från kladda lite på manus, och om någon skulle vara intresserad av att filma det skulle jag bli jätteglad. Nu när det pratas om manus för en film på fem minuter så är det ju inte samma sak som att fråga efter ett långfilmsmanus, det säger sig ju självt att det krävs betydligt mindre arbete för det förstnämnda. Och tillsist, när det gäller en amatörfilm med en budget som kan räknas i enkronor så brukar man inte heller kräva lika mycket av författaren och sådana manus kan säkerligen snytas ut i en rasande takt ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Ett manus som ska bli en fem-minutersfilm är ju ingenting! Vi snackar ju INTE om ett långfilmsmanus som jag har hållit på arbetat med i flera år o bara slänger det iväg, utan ett manus på kanske högst tio sidor som man skriver på kanske en timme eller så, för "skojs skull"!

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag håller med dig Zebran!

Ett långfilmsmanus lägger man ner blod, svett o tårar... o ett antal år! =)

Men ett kortfilmsmanus, när man också är amatör-manusförfattare, så kan man ju bjuda på det! Ens namn kommer ju i alla fall med på "vita duken", så att säga.

Länk till kommentar
Share on other sites

Skriver man manus så snabbt oavsett om det är till en femminutersfilm så blir kvalitén därefter. Vilket jag sett i många småfilmer på nätet

t ex. Man vill bara komma igång att filma och skiter i om manuset har brister. Skulle man kunna luras att tro... Tyvärr finns risken att man tar med sig den inställningen till långfilmsvärlden sen.

 

Jag har även sett förfrågningar om långfilmsmanus på nätet för övrigt. "Tjolahopp jag är en glad kille som vill göra en långfilm, har du ett manus? Det ska handla om..." Give me a break.

 

Men det är klart att jag kan GE bort ett kort manus till någon jag känner som jag vet förvaltar det väl. Men inte hur som helst. I värsta fall kan det hända att man som manusförfattare inte VILL stå med i för-och eftertexter...

 

Men alla gör som de själva vill!

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag menade förstås om filmen blir så dålig att man inte tycker sig vilja stå för manuset längre. Att någon har handskats alltför ovarsamt med materialet.

Läste om en manusförfattare som gick och hängde sig när han såg den färdiga filmen och vad de gjort med hans manus. Men så illa ska vi väl inte hoppas att det går för någon här!

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 år senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...