Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag har en karta som jag tänkte att en (röd) linje ska ritas ut på, linjen ska kroka sig och inte gå helt rakt. Hur får man till en sådan enklast?

Jag arbetar i Premiere & AE

Posted

Du ritar helt enkelt ut hela flygsträckan med transparent bakgrund sen lägger du den på kartan och maskar av den med keyframes.

Känner på mej att det kommer en följd fråga nu, men jag vet ju inte vilken nivå du ligger på så det är bättre du berättar vad du inte förstod.

Posted

Testa detta (i after effects):

På din karta ritar du med "pen tool" ut en mask som representerar din sträcka från början till slut (du behöver inte koppla ihop ändarna). Sen lägger du på effekten "Stroke" (Render/Stroke). Om du nu går ner och ändrar färgen till t.ex. röd och ökar Brush size lite så ser du att en röd linje kommer fram där du ritat din mask. Nu kommer vi till animations biten. Ställ dig i Timelinen där du vill att den röda linjen skall starta. Sen sätter du "End" värdet till 0% och trycker på stoppuret (skapar en keyframe). Sen hoppar du fram i Timelinen till slutpunkten och ställer "End" värdet till 100% och skapar en keyframe där.

Det var allt!