Gå till innehåll

Kolla min kortfilm!!


rajtzing

Recommended Posts

Tja! Har skrivit ihop ett kortfilmsmanus som ska bli ca 5-6 minuter.. skulle helt enkelt behöva åsikter, kritik, tips och allt som finns att sägas om detta manus!

 

Post-it är det tänkta namnet på filmen (trots alla rättigheter och sånt =), "handlar om en kille som misstänker att han blir förföljd genom att han blir tilldelad post-it-lappar med olika små tecken på. Han sätter upp dessa på en vägg hemma i lägenheten, tills dessa bildar ett givet mönster.. frågan är: är det någon som ger honom lapparna? varför? eller är det bara han själv som håller på att bli galen?" =)

 

 

som sagt, åsikter tack!!

 

/Fredrik

Post-it, Fredrik Ritzén (version 1, grovmanus).rtf

Länk till kommentar
Share on other sites

Tycker det e en valdigt bra ide! Sett The Machinist? Likande berattelse..

 

Dock sa tycker jag inte att du ska skriva ut att det ar flashbacks och nar det ar POV, det ar ofta onodigt. Hur "ser" vi i filmen att det ar en flashback? Precis, ta bort att det ar en flashback, behover inte specificera att det ar okronologisk ordning.

 

Sen tycker jag inte att berattelsen flyter pa speciellt bra, utan kanns ganska ryckig att lasa. Forsok skriva om den och gora den mera lasvanlig, och inte sa statisk.

 

Men definitivt en intressant ide och det ar ju det som ar viktigast!

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för åsikterna! jag känner själv också att det kan vara lite statiskt och att det inte flyter på i jämn ström alltid.. blir lite "kollage"-aktigt.. några förslag på hur jag skulle kunna förbättra? göra så att det flyter bättre och blir mer läsvänligt??

 

ALLA åsikter, all kritik mm är mer än välkommet! =)

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=rajtzing]Jag känner själv också att det kan vara lite statiskt och att det inte flyter på i jämn ström alltid. Några förslag på hur jag skulle kunna förbättra?[/citat]

Blunda och koncentrera dig på att se ditt manus framför dig, scen efter scen. Ifall du har svårigheter att göra detta har du nog ett litet problem.

 

Det verkar intressant och lovande. Lycka till!

Länk till kommentar
Share on other sites

Den känns lite ryckig, du kan kanske försöka få mer rullians på filmen genom att kanske förlänga scenerna en aning.

Eller också jobbar du med fram en variant som bygger på ryckigheten, det kräver dock mer av dig att skapa ett "ryckigt flyt" som gör att man förstår att det finns en mening med de tvära rycken. Men det kan också bli effektfullt.

LYCKA TILL

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej, rolig idé.

 

Jag håller dock med om att den uppfattas lite ryckig. Det är ju dock lite meningen med de många korta klippen men manuset borde lugnas ner lite anser jag. Jag blev lite skeptisk till att läsa vidare, men det är ju en smaksak.

 

Jag saknade även personbeskrivningar på Jonathan och Mannen. Är det samma person eller ser de helt olika ut?

 

Jag tror dock att det skulle kunna bli en mycket bra kortfilm. Lättfilmad, vilket alltid är bra.

Länk till kommentar
Share on other sites

miss av mig, Jonathan och "mannen" är samma person.. =) från början kallade jag honom bara för "mannen", sen missade jag tydligen att ändra nånstans =) håller med om allt ni har skrivit.. superbra att få lite respons.. ska försöka lugna ner tempot och kanske förlänga en och annan scen.. hmm.. ska klura :) kom gärna med mer åsikter, förslag å sånt för den som vill =)

Länk till kommentar
Share on other sites

Att blunda och visualisera e ett bra satt. Ja brukar forsoka skriva det sa beskrivande och "vackert" som mojligt, utan att lata det ga over till poesi och metaforer.

 

 

Ex. Han tittar over angen.

 

Ja skriver t.ex: Han tittar over angen som vackert lyses upp av den varma solen.

 

Sa kan man t.ex. skriva, om beskrivningen da stammer. Nu var inte ditt manus i den stilen, men nu vet du hur ja menar iaf. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...