Gå till innehåll

Uppdatering av Premiere = krasch


revilofoto

Recommended Posts

Hej.

 

Klipper hos en kollega som uppdaterade till senaste Premiere CC för ca 3 veckor sedan.

Sedan dess har vi märkt att det förekommer krascher/frysningar titt som tätt.

Programmet reagerar inte, stänger vi ner projektet så går det inte att öppna upp det igen.

Stänga/starta om datorn går inte heller...istället får man manuellt stänga ner burken genom att hålla nere ON/OFF knappen...

 

På min dator har jag inte uppdaterat till senaste versionen och har således inte det problemet.

Vi båda klipper på MacBook Pro, kollegans är 1.5 år gammal och min 2år.

 

Någon som har liknande problem och ev. en lösning på det?

 

Tack på förhand!

/Oliver

Länk till kommentar
Share on other sites

OK. 8.2 är senaste versionen dock. Det han borde börja med är att rensa alla cache-filer (XMP, CFA, mpegindex, PEK) och sedan media cache-database också.

 

Dessvärre har reverse speed med AVCHD aldrig fungerat något vidare. Har man 8.2 kan man högerklicka på dem och välja render and replace vilket exporterar ut en renderad version som ersätter originalet.

Vill man gå tillbaka (för att ändra in/out etc) så högerklickar man igen och väljer Restore Unrendered.

 

//M

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej!

 

Lider av exakt samma problem. Har 8.1 versionen. Så fort man ska spela upp något, hackar det rejält. Bot på problemet blir att stoppa och starta titt som tätt. Laptop med I7 16 ram ssd gtx850m. AVCHD. En intressant jämförelse är att samma media i en betydligt slöare dator I5 8 ram intel grafik, och systerprogrammet P Elements 11, fungerar hur bra som helst. Borde vara tvärt om kan tyckas! Detta är utan någon pålagd effekt alls.

 

:)Anders

Länk till kommentar
Share on other sites

Ursäkta att jag blandade mig i diskussionen. Var på väg att lägga samma fråga när jag upptäckte att du hade hunnit före..

 

7D/24 fps Panasonic AF101 med uteslutande 25 fps. Ingen större skillnad. Hackar och rycker. Förmodligen ganska irrelevant, men som sagt, Elements 11 klarar biffen betydligt bättre :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Visade sig att jag hade den senaste redan..alltså 8.2. Så du hade koll Max! Ganska lätt att missa dock.. det tyckte han på supporten med, så det är inte bara jag som är blåst! Klickar man Help/about, så står det klart och tydligt Version 8.1 Väldigt lätt att tro det är (den) versionen man har. Men längst nere i vänstra hörnet står det med minimal text 8.2.0 (65) Build. Gör det så, har man 8.2 som tydligen kom ut 16 dec-14. Det är den allra senaste uppdateringen. Får hoppas på att nästa uppdatering fixar hackandet på tidslinjen för den här har inte gjort det.

Länk till kommentar
Share on other sites

Under veckan har vi klippt vid två tillfällen och ingen krasch! :)

 

Jag gjorde som du sa Max, d.v.s. tömde media cachen.

 

Såg även att det fanns en mindre uppdatering, så den blev också gjord.

 

Nu håller vi tummarna... :)

 

Tack för hjälpen och fortsatt trevlig helg på er alla!

//Oliver

Länk till kommentar
Share on other sites

Förlåt har inte varit inne på några dagar.. Gör jag så som du skriver kan det mycket väl hacka. Du menar om jag inte gjort något direkt vid materialet? Alltså effekter, färgkorrigering övergångar etc. Om jag bara importerar det och lägger det direkt på tidslinjen så kan det mycket väl hacka rejält. Klart lite beroende på hur mycket/längd.Väldigt kort 2-4 min händer det nästan aldrig att det hackar. Har precis börjat klippa på en dokumentär som jag filmat på i evigheter. Lägger jag ner 5-6-7 minuter och bara grovklipper det, så när jag ska spela upp, hackar det ca 7 ggr av 10. Det som väldigt ofta inträffar är också att tidslinjemarkören blir hängande kvar där man startar ungefär. Eller så följer den med en liten bit för att helt plötsligt tvärstanna. Om man spelar upp vid ett tillfälle då det inte hackar och således flyter hyfsat, då står istället markören kvar, så när man stannar blir man tvungen att gå tillbaks och hämta fram den.

Det kan hända i Elements också har jag märkt (markören hänger kvar) men det flyter på bättre i Elements. Och jag har testat köra Elements med exakt samma mängd och samma media, vilket sällan eller aldrig resulterar i detta hackande.

 

Dessvärre har jag börjat vänja mig :) Jag är så van vid att det hackar att jag nästan inte tänker på det längre. Tummen ligger beredd på tangentbordet..så smäller jag till en gång och så en gång till för att köra vidare..Klart hade hade ju föredragit om jag sluppit hackandet!

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag kodar alltid om all AVCHD/DSLR till antingen DNxHD eller numer till CineForm via Media Encoder. Det går fort att koda och sedan flyter det på utan hack. Nackdelen är att det tar mer hårddiskplats, men att slippa hack och en timeline som är seg typ alltid är värt varenda sekund med att koda om materialet. Prova att koda om tex tio klipp bara för att testa. :)

 

Kvalitetsmässigt är vinsten noll, men arbetflödet och snabbheten i redigeringen höjs ju rejält vilket gör det hela värt besväret.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack! Kan ju testa göra det. Men samtidigt rätt störande att hobbyprogrammet klarar det fint utan att man måste hålla på koda om något. Klart dåligt av Adobe tycker jag, speciellt om det visar sig vara ett känt problem. Får hoppas det kommer en uppdatering som fixar det här :) Vet inte om alla versioner av P Pro lider av det här eller det bara är CC. Kanske någon barnsjukdom på CC.. Vad vet jag!

Länk till kommentar
Share on other sites

Sånt som kallas I-landsproblem kanske.. Förutom den sega tidslinjen är jag helt nöjd med programmet. Har haft två krascher som jag fått suverän hjälp ifrån Adobes support med. Kan leva med att det hackar lite, det är så mycket annat som väger upp. :) Retar mig nästan lite att jag inte valde P Pro direkt istället för att hålla på och slita mitt hår hundratals gånger med allt från Pinnacle till Powerdirector till Vegas.. Kommer förmodligen aldrig att byta ut det här programmet! Det har allt och lite till och dessutom går det att förstå utan att behöva vara utbildad datatekniker.

 

Stort tack/A

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...