Jump to content

Digital Performer?


Sandro
 Share

Recommended Posts

Någon som känner till nått om digital performer? Är det världens bästa program för att komponera film musik i? Jag hittade en affär i stockholm som sålde hårdvaran och programet för runt 4000:- Är det en värd investering om man ska göra bra score?

Link to comment
Share on other sites

Gillar det inte alls, men för en amatör är det väl hyggligt. Ska du göra seriösa saker så rekomenderar jag starkt bättre prylar.

Min defenition av dom bästa programmen för att göra filmmusik är, det du trivs bäst med & du arbetar friast med :-)

....& så måste du på något sätt kunna synca upp låten mot filmen åsså, men till sånt finns det många väl fungerande lösningar :-)

 

Mina personliga favoriter är Pro Tools, SAW Pro, Nuendo & min gamla Cubase till Atari!

Tvärvägrar köra med mjukvarusynthar själv, meningslöst när jag endå har ett gäng väl fungerande av äkta vara, man kan göra saker med dom man aldrig skulle kunna göra med mjukvarudito.

Men har man inget val så har man inte, & vill man hellre köra med programvara istället så är det upp till en själv, som sagt, det man trivs bäst med är bevisligen bäst för en själv så länge det funkar :-)

Link to comment
Share on other sites

varför tyckte du inte om digital perfomer. Hade den dåliga samplingar eller vad den inte "ergonomisk" att arbeta med. Jag tänkte använda den till seriösa grejer och behöver ett ordentlig program för att synca musik med film.

 

Vad har du för bättre förslag?

Link to comment
Share on other sites

Även om jag själv också föredrar hårdvara framför mjukvara så måste man medge att mjukvarusynthar är en otroligt bra ekonomisk lösning om man inte har råd och tillgång till "the real thing".

Men man kan faktiskt åstadkomma väldigt imponerande resultat enbart med mjukvara.

Jag använder själv några hårdvarusynthar+annat och sen resten i Reason och Logic 7. Fungerar jättebra för mig.

Link to comment
Share on other sites

DP anses ju vara ett väldigt pro prg som många filmkompositörer använder.

Som jag förstått det ett av de vanligaste just när det gäller film. Åtminstonde har det varit så.

Har själv inte använt det så jag kan inte uttala mig hur bra det är. Men precis som Logic så funkar det väl bara till Mac (tror jag). Själv kör jag Nuendo 3 på PC+Mac och det funkar utmärkt. Men jag tror man kan klara sig på vilken som helst av de stora: Logic, Cubase/Nuendo eller DP. Hans Zimmer kör Cubase och han verkar ju klara sig bra här i livet. Sen finns ju även Sonar men det har jag heller inte provat. Pro Tools är väl mer en avancerad bandspelare än ett verktyg för att komponera i. Midi delen är klen men för ljudeditering är den industistandard. Sen när det gäller mjukvaru synthar för för filmkomposition så är ju det utlra smidigt. Att snabbt kunna bygga en template - färdig och klar som på kort tid kan laddas. Visst är det kul med hårdvara - jag älskar min Virus KB men mjukvara har sina fördelar.

 

http://www.motu.com/products/software/dp

http://www.apple.com/logic/

http://www.steinberg.net/ProductPage_sb.asp?Product_ID=2444&Langue_ID=2

http://www.steinberg.net/ProductPage_sb.asp?Product_ID=2442&Langue_ID=2

http://www.cakewalk.com/Products/SONAR/default.asp

http://www.digidesign.com/

 

Du kan ju även fråga runt lite på nåt av dessa musikforum:

http://vstforum.clubcubase.net/

http://www.99musik.com/forum/

http://forum.studio.se/

 

Här hänger många filmkompositörer:

http://www.northernsounds.com/forum/

Link to comment
Share on other sites

Sorry, blandade ihop med Digital Orchestrator....var inte helt nykter :-)

 

Hm, det här känner jag inte till speciellt väl, men verkar helt okey vad jag kan bedömma.

Sen gäller generellt, som jag skrev, vilket som passar just dig bäst beror helt på vad du trivs med själv. Att ett program är störst betyder inte automatiskt att det är bäst, själv gillar jag verkligen inte Cubase utan kör glatt & lyckligt med mitt gamla SAW Pro för komposition & SMTPE-syncar det till Nuendo.

Att kalla Pro Tools för förvuxen bandare tycker jag är att underskatta det kraftigt, det är ett av de mest kraftfulla program jag någonsin testat. Jag SKA ha ett Pro Tools HD system...eller vad som finns då, när jag får råd :-)

 

Vad jag inte gillar med mjukvarusynthar är ganska mycket faktiskt vad tuco skrev som fördelar, dom är väldigt lätta att bara slänga upp & man slipper bry sig. De flesta av dom suger dessutom ganska rejält vad gäller inställningar.

Ett behov jag har för att kunna skapa som bäst musik är att kunna fysiskt spela på mina (mestadels analoga) synthar, kunna svepa filter & sånt i realtid utan nån ¤#"&%& latency, & höra det oslagbara resultatet av äkta analogfläsk genom en ärke-onskefull dist.

Mjukvarusynthar saknar för mycket av den direkthet & kedja jag kräver.

Dessutom låter dom för tråkigt. Inget liv.

Link to comment
Share on other sites

Martyr, håller med dig! Software är bra som komplement & ur ekonomisk synpunkt!

Men dom spöar inte äkta vara :-)

 

Själv tycker jag ReBirth & RubberDuck är kul, & måste faktiskt säga att när jag använder 303-slingor använder jag hellre dom än min 505:a just för att den är så förbannat usel att programmera!

Var dock länge sen jag rörde dom nu.

Link to comment
Share on other sites

Sant - alla prg gör ju mer eller mindre samma sak så det är ju bara att välja det som passar en smakmässigt och plånboksmässigt bäst. Precis som man inte kan höra skillnaden på om en låt är gjord i en PC eller Mac kan man ju inte höra skillnanden på vilket sequenser prg musiken är gjord i. En bra producent kan säkert få fram bättre resultat på en dassig 4 kanalig portastudio än vad jag skulle kunna få fram med grymmaste Pro Tools riggen.

"its not the wand - its the wizard" som man säger :-)

 

Visst är Pro Tools kompetent men det sitter ju mest i hårdvaran. Dess konverters osv. Men så kostar det ju också därefter. Men som prg att komponera på är det alltså inte speciellt kraftfullt. Dess mididel är ju riktigt trist. Sen tycker jag personligen att PTs gränssnitt är tråkigt. Men nu är ju PT industistandard för mix. Sen att för att hålla på med OMF så måste man skaffa Digitranslator till PT. Skandal! Postproduktionsbolag brukar ju ha det men ska man in i musikstudios är det inte alltid de har Digitranslator. Då får man ju sitta och mixa ner alla spår från början till slut så man kan öppna det i synk. En massa trist arbete. Sen fyller det ju. Mellan Cubase och Nuendo är det ju faktiskt ingen större skillnad - gränssnittet är snyggare på Nuendo tycker jag men funktionerna är nästan identiska. Nuendo har lite mer post prod funktioner. Midi delen är identiskt. Nuendo är iallafall min personliga favorit. Gillar också att det funkar både till PC och Mac. Kan slänga över donglen i min Powerbook och pilla vidare där. Smidigt.

 

Det här med softsynthar. Sitter man och pillar med filmmusik så är det ju extremt skönt att kunna ha "total recall" på sina ljud. En scen kanske klipps om osv - man måste tillbaka och ändra. Det förenklar. Fast att sitta och pilla på en softsynth med musen är ju såklart inte så inspirerande som att vrida på nån ratt på en skön gammal Moog.

Link to comment
Share on other sites

Ett behov jag har för att kunna skapa som bäst musik är att kunna fysiskt spela på mina (mestadels analoga) synthar, kunna svepa filter & sånt i realtid utan nån ¤#"&%& latency, & höra det oslagbara resultatet av äkta analogfläsk genom en ärke-onskefull dist.

 

I hear you brother! :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...