Jump to content

Skicka film till utlandet.

Recommended Posts

Tjena,

Jag har köpt mig film till en släktings gamla dubbel 8 kamera.

Jag har nyss filmat färdigt och jag tänkte skicka den till Nederländerna, Super 8 Reversal Lab, - s8 reversal lab -

och det slog mig nyss att om tullen/posten/någon öppnar brevet för att det ser misstänkt ut, (filmburken är inlindad i aluminiumfolie )

så förstörs ju filmen!

Har någon något förslag på hur detta ska lösas eller har någon erfarenhet av detta som kan svara?

/ theParanoidDJ, Oskar Nyman

Nu var det evigheter sedan jag filmade med 8 mm film, men när jag köpte filmen följde det med en färdigaddresserad framkallningspåse och jag har svårt att tro att tullen skulle riva upp en försändelse som mycket sannolikt innehåller oframkallad film.

Sedan är det ju dessutom så att om tullen eller posten eller någon annan säkerhetskontroll skulle förstöra saker så är de skyldiga att ersätta dig. Inte så att du blir så glad över att få ekonomisk ersättning för ett förstörd film, som att det är värt att betänka att de måste ha skäl att ge sig på en kassett med oframkallad film, eftersom det blir problem om det visar sig att misstankarna var ogrundade.

• 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Similar Content

• By diglin
      Hej,
      Remmen på min Elmo St-1200 8mm ljudprojektor var i tjärliknande konsistens när jag efter 20 års vila, öppnade den.
      Har köpt en ny rem, men det undre hjulet i mekanismen, det utan gummi) går väldigt trögt. Känner någon till detta ?
      Hjulets infästning ser lite annorlunda ut och jag undrar om det möjligtvis finns en inbyggd tröghet, en bromsfunktion ?
      Som sagt - det går mycket trögt.
    • By Jonathan.Wendeborn
      ja som rubriken lyder - hur lång tid brukar en framkallning ta?
    • By DavidHummel
      Hej!
      jag vet att detta har blivit besvarat flertal gånger förut men de mest relevanta trådarna jag läst är ganska gamla och känns lite utdaterade.

Har iallafall införskaffat en single-8 kamera för 25kr som verkar fungera . Jag har letat film till den febrilt runt om google och endast hittat en återförsäljare:
      CINEVIA film

överväger att köpa en super-8 istället, då det verkar smidigare att kunna beställa film billigare från tyskland(inkl,framkallning).

så till frågorna:
      Är det någon som filmar på single-8 här? är det mycket dyrare? kan andec framkalla filmen eller måste den skickas till usa/japan etc. ?

vart får man tag på film billigast?
      har hittat:
      7285 Kodak Ektachrome 100D 122m
      och
      Super 8 E- 6 Entwicklung / Ektachrome 64 T / Video (d)
      tjänar man på att köpa en stor rulle eller är det billigare med andecs framkallnings-kuponger?
      om man skulle köpa en rulle, vad ska man ha för kassetter då så man kan byta film i dem?
      för det verkar ju vara 100d som gäller.

tacksam för alla svar jag kan få!
    • By JonathanJohansson89
      Jag letar efter en bra 8 mm filmkamera, det spelar ingen roll om det är ljud på den eller inte. Ljudet kan jag fixa på annat sätt när jag spelar in. Jag undrar också över en del saker gällande en 8 mm filmkamera.

Bland annat, så står det "Monitor" och har en ingång på vissa kameror. Kan man alltså SE det man filmar med vissa 8 mm filmkameror på en monitor?

Funkar alla 8 mm filmkameror på samma sätt? Har alla 8 mm filmkameror en inställning på 24 fps?

Sedan undrar jag om det finns något sätt att få 8 mm film att likna 35 mm film, med all dagens teknik borde det ju finnas något sätt. Eller ska man köpa en 35 mm adapter och sätta på filmkameran så att det ger den looken?

Jag har valt ut två kameror själv som jag tror är bra men vet inte, de heter Canon 514 XL-S och Canon 1014 XL-S och båda dom har monitor ingång har jag sett.

Men allt jag tror kanske är fel. Kan någon hjälpa mig att hitta en bra 8 mm filmkamera? Om jag skulle hitta en bra filmkamera skulle jag först filma, sedan skicka på framkallning, scanna, färgkorrigera och redigera själv.
    • By Spiritual_Chaos
      Har tidigare handlat från Andec och köpt film ihop med framkallningen. Men om jahg bara vill köpa filmrullar och inte planerar in en framkallning än, finns det billigare ställen att handla från då?
  • Create New...