Gå till innehåll

Panik Premiere Elements strul


anders10

Recommended Posts

Hej!

 

Har fått fullständig panik eftersom mitt Premiere Elements 12 verkar ha flippat ur totalt. Den går inte att spela upp något projekt som ligger på tidslinjen. Klickar jag på play-knappen händer det absolut noll. Drar man markören över klippen så visas filmen. Likaså om man klickar på fram ruta för ruta/ hoppa fram/tillbaks. Allt fungerar utom att spela upp. Har tre stora projekt som nu är helt döda. Snälla hjälp! Kan inte göra något alls. Filmerna är renderade och dem fungerade hur bra som innan. Sen helt plötsligt var dem stendöda. Vad jag än lägger på tidslinjen spelas inte upp. Det är precis som att själva knappen inte fungerar.. Jag vet inte, men väldigt märkligt. Minsta lilla jag klickar på tidslinjen kommer det ett litet rött kryss längst ner i vänstra hörnan. (där man ser hur filer läses in när man öppnar ett projekt ) Klickar man på krysset står det :

A Low-level exception occurred in: Adobe Player (player) På en halv sekund finns det 25 likadana sådana meddelanden i rutan. Om man klickar på "radera alla" så försvinner det röda krysset, men så fort jag klickar på något som har med tidslinjen att göra kommer det tillbaks direkt. Väldigt tacksam för tips om vad det kan vara.

 

Mvh Anders

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej!

 

Nej absolut ingenting. Bara satt och klippte på en film, så hände det. Drabbades av en smärre chock. Speciellt när jag insåg att den gör likadant med två andra filmer som jag håller på med. Jag är helt ställd nu. Googlat på det en del och blir inte mycket klokare av det.

Skulle kanske ha satsat på Pro-varianten trots allt..Fast det var tydligen någon som hade Pro CC med som blivit drabbat av samma.

Länk till kommentar
Share on other sites

Får testa det. Läste på Google någon som rekommenderade att skapa ett nytt konto i Windows och då försvann tydligen hans problem. Gjort och testat..ungefär samma efter ca 20 min klippande började komma en massa felmeddelanden. Tex PE har slutat fungera. "Ett problem gjorde att programmet slutade fungera. Programmet stängs och du kommer att meddelas om det finns någon lösning på problemet" Den kom vid flera tillfällen och likaså: "Windows söker en lösning" Och sen i slutet när jag skulle skriva lite text, trodde jag att det rasade totalt men efter 2 min kom det upp en märklig skylt med samma röda kryss fast nu inne i en varningsskylt där det stod: "Premiere Elements Debug Event {..Src/Component/AudiofilterComponent.cpp-439" Kan inte påstå att jag förstår så mycket av det.. :)

 

Men jag har fått en del felmeddelande förut också. Att Pe slutat fungera etc. Fast det känns som jag är van vid sådana. Det har varit likadant i PE 8, 10 och 12 , så det är ingen nyhet för mig. Jag har bara lärt mig att spara hela tiden eftersom när dessa felskyltar kommer stängs programmet direkt. Har man bara sparat så är det inget stort problem. Bara att starta igen och köra till nästa skylt poppar upp. Men att det gått så här illa är dock en nyhet som jag hade hoppats slippa.. Det är en massa jobb som är helt till spillo nu.

 

Helt allmänt är P Pro säkrare och mer stabilt än Elements? Klippte lite i Vegas Studio och det var väldigt svårt att lära mig, fast där var aldrig någonsin några felmeddelanden och krascher som den här.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är inget direkt jag har hört (om felmeddelanden) men ska ärligt erkänna att jag aldrig klipper i Elements själv annat än för demos... Däremot var Elements väldigt segt/sluggigt fram till version 12.

Ska fråga om nån vet om det felmeddelandet.

 

Och det är givet skillnader mot PPro som är designat av ett mycket större team för 24/7 broadcastbruk... (Däremot är det flera funktioner i Elements jag vill ha i Pro...)

 

//M

Länk till kommentar
Share on other sites

Ok! Tack så mycket :) Det är väl så, man blir aldrig nöjd! Fast jag var ganska nöjd med Elements fram till det stora raset.. Så tänker jag: Fan, ska jag aldrig någonsin hitta ett redigeringsprogram jag kan hålla fast vid och som jag lär mig till fullo och som jag känner mig nöjd med. Tycker att det har varit ett evigt trevande sedan mitt första Pinnacle fram till idag. Självförtroendet är inte direkt på topp när det handlar om sånt här. Min granne som är proffsfilmare/regissör klipper i P Pro och han verkar gilla det. Kanske skulle ta steget och hoppa på Pro nu trots att jag tycker det är lite väl överkurs för mina behov. Samtidigt lär man sig ett program som så extremt många använder och bara det känns ju som en trygghet. Sen har jag finkammat internet i jakt på redigeringsprogram. Läst 700 tester om det räcker.. Verkar som det finns lika många program som det finns dagar på ett år ungefär, så man blir till slut totalt förvirrad i ämnet. Här på Voodoo tex är det ingen som någonsin nämner Magix vilket verkar ha vunnit allt som går att vinna när det gäller amatörprogram. Undrar verkligen varför. Det kanske är mest mög på ren skånska? Så tänker jag: Jag skiter i vilket nu! Jag slänger mig in i P Pro så får det gå hur det vill. Då får jag i alla fall ett 100% stabilt program som aldrig strular så här. En timme senare dricker jag kaffe med min granne som berättar att programmet helt flippat ur och att dem fått ringa efter hjälp för att få det att fungera.. Tillbaks på ruta ett.. Fullkomligt tröstlöst !!!

Länk till kommentar
Share on other sites

Ska man vara helt säker så är det väl bara råfilm och klippbord som gäller :) Då kan en fjäder smälla av eller en skruv lossna. Fram med verktygslådan bara så är det avhjälpt. Då behöver man inte vara ett tekniskt geni. Farmor kan laga det om det skall behövas..!

Länk till kommentar
Share on other sites

Brasklapp: Finns inget 100% stabilt program. Bara en utopi. Oavsett vad du betalar. Datorer och program kraschar, mer eller mindre.

Betalar man mer är det oftast bättre, men sitter man med fel hårdvara eller fel drivers till hårdvaran spelar det ingen roll.

 

Många tillverkare, ex Avid, var länge (och är fortfarande) EXTREMT hårda på vad som skulle sitta i maskinerna. Adobe var mer "slappa" och fick ett till viss del välförtjänt dåligt rykte.

 

Ny fungerar mycket till det mesta, men inte alltid.

 

Men prova Magix också, skadar aldrig att prova det mesta (om man orkar). ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag föreslår att du postar en fråga på Adobes användarforum för Premiere Elements. Det är ju där man bör ha bäst koll på problemet.

 

Angående att ingen nämner Magix så har jag faktiskt nämnt programmet i en annan postning.

 

Då ditt problem kom plötsligt så börjar jag undra. Det var möjligen inte så att drivrutinerna till grafiken uppdaterades i bakgrunden? Men det förutsätter att du var ansluten till internet.

 

Angående att rensa media cache filer. Jag gissar att det som åsyftas är att hårddisken blivit full. Händer lätt. Då är det dags att rensa.

Länk till kommentar
Share on other sites

Med cache filer menas en massa temp-filer Premiere Elements skapar, vågforms visning, conformed audio-filer, indexeringsfiler för LongGOP-format, mm.

Dessa kan ibland bli korrupta eller så blir programmet osäker på vilka filer som är aktuella och databasen för var filerna är får spader.

 

Då kan man rensa foldern, antingen manuellt eller via en knapp i preferences.

 

Detta problem finns i typ alla videoredigeringssystem som finns och verkar av någon konstig anledning vara väldigt svårlöst...

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Oj! Har inte varit här på ett tag, så har inte sett alla svar/all hjälp :) Jag vet inte vad det där betyder om jag ska vara ärlig! Men ominstallerade programmet och hittills har det inte kommit tillbaks i alla fall. Kan ju hoppas att det förblir så.

 

Stort tack/Anders

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...