Gå till innehåll

Normal längd på inspelningsdagar?


Isabella

Recommended Posts

Hej. Jag har studerat film på högskola i 5 år. Blev inte färdig på 4 år som det normalt tar.

 

Har varit och hjälp mina klasskamrater och bekanta med deras kortfilmer. Inspelningsdagarna varierade från 1 vecka till 5 veckor och lite paus emellan.

Men så arbetstimmarna... Hör och häpna!. Minst 10 timmar och då var de de kortaste dagen. Natt filmning från kl 18 till 5 på morgonen. Ja det blir 11 timmar.

Hört att de dragit 16 timmars dagar typ i 3 dagar på en av de kortfilmerna jag inte var med i. En av personerna i skolan tyckte 7 timmars dagar var långt och de skratta åt honom. Jag höll käft själv. Dragit själv en 22 timmars animeringsdag och normala dagar var 9 timmar med lunchpaus.

 

Men hur långa dagar är normalt på inspelningar? Har ju ingen aning hur det är i verkliga livet. Skulle gissa på 10-11 timmar.

 

Vad är era rekord?

Länk till kommentar
Share on other sites

Normala arbetstider i Sverige (märk väl, Sverige) är 8h för de flesta i ett filmteam dock gäller det inte alla roller samt så blir det väldigt ofta övertid som därtill ofta inte är betald. En klassiker är att "i den här produktionen har vi inte övertid för vi jobbar bara 8 timmar per dag" vilket resulterar i (alltid, slår aldrig fel) obetald övertid. Jobb som regissör, A-foto, scenograf, FAD, SAD, produktionsledare, platschef, övriga produktionskontrosjobb så som koordinator m.m. jobbar därtill i princip hur mycket som helst. Dock beror allt på, det finns en massa regler om 12h vila mellan två pass m.m. och det är upp till produktionsledningen att vara hårda med sådant eller ej. Vad gäller kortfilmer, piloter och annat så finns det egentligen inga normer men mycket jobb är inte ovanligt.

 

Jag vet de som jobbat pass på ca 120h i sträck med vissa ofrivilliga småpauser, sedan brukar det ta stopp, iaf några timmar. Själv jobbade jag nog som intensivast när jag var plats på Hinsehäxan och mins inte exakt hur mycket jag jobbade då men det var nog ca 13h i snitt 7 dagar i veckan. 13h låter kanske lite men ofta var det 19h flera dagar i sträck vilket i princip blir hem, duscha, ät, toa, sova två timmar och kör igen. Längre inspelningar med långa dagar tar hårdare än korta, tre dygn utan sömn är nog rätt vanligt.

Länk till kommentar
Share on other sites

men blir inte filmen sämre om alla är trötta?

 

Mycket bra fråga men rent generellt så finns det nog ingen sådan regel. Jag har jobbat på filmer som gått väldigt smärtfritt och jag har jobbat på produktioner där var och varannan gått in i väggen och slutat, mått skit rent allmänt och stridit inbördes etc och vissa av dem blev bra, andra skit helt utan koppling till arbetsmiljön, stämningen etc.

Länk till kommentar
Share on other sites

Min erfarenhet kommer helt från nollbudgetproduktioner. Och där väljer folk själva hur de gör.

 

I sommar spelade jag in min första nollbudgetlångfilm. 85 inspelningstimmar fördelade på flera månader för en film som kommer att sluta på knappt 111 minuter. Som mest 4 timmar samma dag.

 

En orsak till mina korta inspelningsdagar var att skådespelarna inte kunde ställa upp hur länge som helst samma dag. Och en fördel med de korta inspelningsdagarna var att jag hann grovredigera i takt med inspelningarna.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...