Jump to content

Panasonic gh4 eller Canon 6D

Magnuz
 Share

Recommended Posts

Hej!

Nu är det så att jag ska köpa en ny kamera och ångesten har börjat komma... Jag har kollat på Canon 6D och Panasonics nya gh4. Jag fotar rätt mycket (ska bland annat fota ett bröllop nu i sommar) men det är väl så att filmandet kommer i första hand. Jag vet inte vilken kamera jag ska välja. Just nu har jag en 550d som jag har varit nöjd med men känner att den har vissa begränsningar. Skulle vara roligt att prova på en fullformat som 6d är. Om jag har fattat det rätt så är 6d en bättre fotokamera och panasonicen en bättre filmkamera. Men det jag vill komma till är om det är värt att köpa panasonicen för dess 4k bild och högre bit rate? Min dator klara inte av att redigera 4k material och det känns inte riktigt relevant än med 4k då nästan inga TV-apparater kan visa det än. Det är såklart också frestande med 96 fps på panasonicen...

Men nu tänkte jag höra vad ni har för tankar kring detta. Vad tycker ni?

Hej!

Nu är det så att jag ska köpa en ny kamera och ångesten har börjat komma... Jag har kollat på Canon 6D och Panasonics nya gh4. Jag fotar rätt mycket (ska bland annat fota ett bröllop nu i sommar) men det är väl så att filmandet kommer i första hand. Jag vet inte vilken kamera jag ska välja. Just nu har jag en 550d som jag har varit nöjd med men känner att den har vissa begränsningar. Skulle vara roligt att prova på en fullformat som 6d är. Om jag har fattat det rätt så är 6d en bättre fotokamera och panasonicen en bättre filmkamera. Men det jag vill komma till är om det är värt att köpa panasonicen för dess 4k bild och högre bit rate? Min dator klara inte av att redigera 4k material och det känns inte riktigt relevant än med 4k då nästan inga TV-apparater kan visa det än. Det är såklart också frestande med 96 fps på panasonicen...

Men nu tänkte jag höra vad ni har för tankar kring detta. Vad tycker ni?

4K nerskalat till 1080p är mycket skarpare än "vanlig" 1080p, så att alla inte har 4K ännu är inte hela världen. Plus att det ger dig möjlighet att croppa.

Jag tycker nästan du svarar på det själv, men jag hade frågat mig själv vad som var viktigast, filma eller fota. Om svaret är filma så hade jag frågat mig vad som var viktigast mellan fullformat (kort skärpedjup osv) eller bästa möjliga bildkvalitet samt funktioner så som peaking, zebra, slowmo, osv.

Panasonicen är mer en videokamera som också kan fota. Visserligen rätt bra med tex 12fps i 16mp.

6D är en fotokamera som kan filma.

Canon har ju inget svar på Panasonics GH4 än, får se om det kommer en ny 7D snart med mer filmfunktioner. Det verkar som många köper en 70D så länge, den har en ny sensor och touch-fokus och så slipper man byta ut sin objektiv om man haft en 550D, men någon perfekt kamera att filma med är den ju inte (fast Magic Lantern hjälper långt).

En annan intressant ny kamera är Sony a7S som inte har ett pris än, blir nog lite dyrare än de två andra som nämns men är fullformat och väldigt ljusstark. För bröllop så skulle jag nog satsa på fullformat oavsett system.

Om du vill kunna återanvända dina Canon-gluggar med de nämnda kamerorna så behöver du en adapter, för GH4 en med "speedbooster"-funktion för att inte förlänga brännvidden för mycket. En adapter gör dock att autofokusen blir långsam, inte så optimalt om man fotar rörliga motiv.

Canon har ju inget svar på Panasonics GH4 än, får se om det kommer en ny 7D snart med mer filmfunktioner. Det verkar som många köper en 70D så länge, den har en ny sensor och touch-fokus och så slipper man byta ut sin objektiv om man haft en 550D, men någon perfekt kamera att filma med är den ju inte (fast Magic Lantern hjälper långt).

En annan intressant ny kamera är Sony a7S som inte har ett pris än, blir nog lite dyrare än de två andra som nämns men är fullformat och väldigt ljusstark. För bröllop så skulle jag nog satsa på fullformat oavsett system.

Om du vill kunna återanvända dina Canon-gluggar med de nämnda kamerorna så behöver du en adapter, för GH4 en med "speedbooster"-funktion för att inte förlänga brännvidden för mycket. En adapter gör dock att autofokusen blir långsam, inte så optimalt om man fotar rörliga motiv.

Ett plus med A7s är ju att även där funkar canon objektiven med en Metabones smart adapter. Men de måste såklart vara fullformat om man inte vill köra crop mode. Fast vissa vidvinklar funkar tydligen endå.

Har för mig att jag läst/sett att 6D har (ovanligt) stora problem med aliasing och moire. Så det kan ju vara värt att titta lite närmare på. Kikade själv runt för drygt ett halvår sen, både på m43-kameror och fullformat, men beslutade mig för att vänta ett litet tag till iom. att det kändes som att mycket skulle hända framöver. Och visst blev det så, med flera 4K-kameror som dykt upp till rimliga priser. Jag, som du vill gärna ha en kamera som presterar i foto, såväl som video. Då menar jag inte enbart i ren output; utan även hanteringen. Således känns det som om en kamera med fullstort grepp, tillräckligt många fysiska knappar/programmerbara etc. vore mer eller mindre nödvändigt.

Det jag kom fram till då var att D600/D610 gav mig mer för pengarna än 6D, som fotokamera. Men jag hade därmed offrat Magic Lantern, vilket gjorde dem till något sämre alternativ än Canons dito. GH3, var en GH2 i nya kläder med ytterst små förbättringar, så den kändes inte jätteintressant. Detta var innan Sonys A7-serie hade lanserats, men i min värld känns även de husen för små och plottriga. Dock, i övrigt väldigt lockande på många sätt. I synnerhet A7s. GH4, tack vare intern inspelning av 4K, ett hyfsat hopp framåt med fotofunktionerna och schysta codecs känns idag som den mest intressanta kameran. För mig, och kanske även för dig.

Däremot kommer jag personligen vänta (en troligtvis lång väntan) på att det kommer en Sony A99-2, Canon eller Nikon; fullformatare där man innoverat lite bland videofunktionerna. Inte nödvändigtvis för 4K, utan överlag; bjuda på bra funktionalitet från båda världar. Och till ett lägre pris än 5Dmk3.

På vissa forum kommer det raporter om att BMPCC Speed Bosstern, alltså inte den vanliga, fungerar på GH4.

Det gör ju att GH4 typ blir en Fullformat med 2x mer ljus i objektiven.

"This makes the GH4 even more interesting with nearly full frame and more extra stops compared to the normal Nikon to MFT Speed Booster."

Ingen aning om det stämmer men det lär ju visa sig inom en dag eller två.

Alla sådana adaptrar har väl någon optisk nackdel med? Och så bara manuella Nikon-gluggar... Känns som vi är tillbaka på 35mm-adapter-stadiet igen. Skulle jag satsa på GH4 så blir det nog fullt ut med nätta native m43 typ Olympus Zuiko och Voigtländer...

Alla sådana adaptrar har väl någon optisk nackdel med? Och så bara manuella Nikon-gluggar... Känns som vi är tillbaka på 35mm-adapter-stadiet igen. Skulle jag satsa på GH4 så blir det nog fullt ut med nätta native m43 typ Olympus Zuiko och Voigtländer...

Om den ger tex en 18-35/1.8 två extra stop på bländaren med visuellt ingen förlust i skärpa alternativt lite lite grann som man knappast märker när man filmar så skulle jag säga fördel och absolut inte nackdel. Objektivet är ju i min värld sämre utan adapter.

sen om du använder vanlig Canon, Nikon, Leica, Minolta, Konica, osv till m4/3 så finns det ju inget element i och därför ingen förlust ens för stillbildsfotografer.

Manuella Nikon gluggar än så länge, men vad det spelar för roll vet jag inte eftersom imo är autofokus för video inte uppfunnet ännu. Väntar med spänning på att det ska ske :)

Voigtländer är trevlig, har ägt den själv men den är ganska soft, då är nog en Nikon med speed booster, eller såklart ett zeiss eller liknande skarpare.

Måste tillägga att jag inte vet vad gäller Nikon utan går på vad andra sagt, har inte använt Nikon så mycket eftersom jag aldrig köpt en Nikonkamera, omöjlig att sätta annan optik på så nej tack.

Tack för alla svar hörrni!

Lobbamobba, det har du ju rätt i, att nedskalat 4K till 1080p ger skarpare bild än "vanlig 1080p", tänkte inte på det.

StenR, jaa det blir roligt att se om det kommer någon ny 7D snart! Ska kolla in Sony a7S lite närmare också. Jo jag vet att jag måste ha adaptrar och hålla på böka...

Smörgåsmannen, joo jag har sett att 6D:n har en del aliasing och moire men jag har för mig att man kan köpa en anti-aliasing-grej som tydligen ska funka helt okej. Eller har jag fel? Någon som vet?

Ollers visuals, är bara nyfiken, vad fick dig att byta från en 5D mark 3 till en 6D?

För film spelar väl adaptrar mindre roll men för foto skulle jag nog inte använda det.

Oller visuals: Funkar Magic Lantern på 6D? Tragic Lantern?

Alltså jag vill inte vara tjatig men även tunga proffs världen runt kör adapter utan att blinka eftersom det inte försämrar bilden ett jota. Kanske en speed booster tar bort lite skärpa men lägger ju till bländare så det går jämnt ut.

Vad exakt upplever du är problemet, vilka adaptrar mellan vilka kameror och objektiv var det du andvände?

Priset på a7S är släppt nu, 2500 US dollar, inget pris i EU än. Metabones adapter för canon EF kostar 400 dollar. Lite billigare än 5D3 alltså men samtidigt mycket billigare än t ex FS100 som inte kan ge 4k ut.

Jag antar att av alla kameror som nämnts har 5dmk3 bäst andrahandsvärde när man en gång ska sälja den...

Någon som provat som vet om 6d har ett fungerande magic lantern? När man ska gå från kamera som kostat 5000 till en för 15-25k så känns det lite vanskligt att lita på ett delvis otestat hack...

Priset på a7S är släppt nu, 2500 US dollar, inget pris i EU än. Metabones adapter för canon EF kostar 400 dollar. Lite billigare än 5D3 alltså men samtidigt mycket billigare än t ex FS100 som inte kan ge 4k ut.

Om man inte köper beggat förstås då du kan få en fs100 för ett par tusen under 20k.

Är det bara jag som ser rätt fula artifakter runt konturer vid höga isotal på GH4 (nedladdade originalfiler)? Ser ut som "fringing" och blir bara värre efter grading. Är det bara brus eller komprimerat brus, kantskärpning eller brusreducering i kameran som ställer till det?

• 3 weeks later...
Om man inte köper beggat förstås då du kan få en fs100 för ett par tusen under 20k.

Fast utan garanti och utan chans till avbetalning (om man inte tar ett banklån förstås). Tyvärr så säljer fotofirmorna begagnade kameror till alldeles för höga priser...

Sen kan man diskutera om gamla kameror alltid är ett bra köp, sensorer/displayer blir bättre och priset lägre med åren...

Fast utan garanti och utan chans till avbetalning (om man inte tar ett banklån förstås). Tyvärr så säljer fotofirmorna begagnade kameror till alldeles för höga priser...

Sen kan man diskutera om gamla kameror alltid är ett bra köp, sensorer/displayer blir bättre och priset lägre med åren...

Visst är det så, man får känna efter lite. Jag har ägt ett 15-tal olika kameror, lite TV-spel, några datorer osv. Aldrig någonsin har något gått sönder. Därför kör jag såklart på beggat så länge det håller. Har väl vid det här laget sparat en 100 000kr på det så om en pryl för 20K går sönder är jag fortfarande 80K+ :)

Banklån för 20K är väl att ta i, men varför inte, avbetalning är ju också ett banklån. Själv sparar jag ihop istället.

Om det är bra eller inte är ju upp till vad man vill ha. Spelas ju fortfarande in bra grejer med 5D som ju har rätt kass sensor och bitraten är ju inte dundrans. Det hänger som vanligt på innehållet. Sen kan man ju diskutera om kameran slits ut osv men jag köper oftast mindre än ett år begagnade grejer, brukar ju bli 30-40% under butikspris ändå.

Hur som helst följde jag mitt eget råd och köpte en FS100 för under 20K med ett knippe tillbehör :)

Är det lika bra bildkvalitet som BMPCC, nej. Är den liten o smidig som min A7, nej. Är jag ändå sjukt nöjd med ytterligare ett verktyg i lådan och njuter just nu av introduktionsfasen med tester osv, JA! :)

Helt ärligt är nog A7s kanske den första bra 4K dslr på markanden i år. Men återstår att se. Mer och mer skeptiskt till GH4 ju mer jag ser från den kameran (i perspektivet att då har varit missnöjd med min GH3).

Sony brukar vara bra, har lite svårt för deras färger bara, inte i samma liga som Canon & Nikon.

Jag köpte en A7 för att testa lite hur de är och för att jag aldrig haft en FF för video förut. Mitt intryck nu är att om A7s visar sig leverera som den utlovar så kommer jag inte kunna avstå. Jag är också lite off på GH4. Tycker det jag ser är fantastiskt, verkligen. Men ändå så får jag inget "vill ha" begär och då är jag en som älskade min GH3.