Jump to content

Juicepojkarna - en dokumentär om ett juiceverk

jbergman

Recommended Posts

En dokumentär om en lögn, eller kanske en förfalskad sanning. En sexmånaders resa med människorna bakom Juiceverket. En penetrerande exposé av människors baksidor. Fotspår i Toscanas dynga.

Besök även Juicepojkarna - en dokumentär om ett juiceverk för att läsa Gunnar Rehlins inträngande recension av filmen, samt en annan text som jag inte skrivit.

/Jakob

Hahaha! Underbart! Men är det här verkligen på riktigt? Det måste väl vara skådespelare?

Kul att du gillar den! Om det är på riktigt, tja... kanske inte. Personerna i filmen är de riktiga grundarna av Juiceverket, men de spelar skruvade versioner av sig själva, på samma sätt som att jag spelar en skruvad version av mig själv som dokumentärfilmare. Situationerna är riggade, men vi hade inget exakt manus, utan lät personerna framför kameran improvisera utifrån de idéer vi hade för scenen, och oftast gjorde vi bara en enda tagning just för att behålla det naturliga. Vissa saker grundar sig i verkligheten, som att Andreas faktiskt var pappaledig under perioden, Sebastian såg faktiskt en japan tillfredsställa sig själv, och Claes ville helst inte synas framför kameran (men det berodde inte på att han fruktade att han skulle förlora en bit av sin själ, även om han faktiskt kommer från en liten skogsglänta i Norrland). Och japansk teve var ju på plats, men det segmentet är väldigt vinklat och repliker har klippts ut och kastats om för att skapa en ny bild av vad som hände.

Och det som berättas om Juiceverket stämmer. Tanken var hela tiden att man skulle börja se filmen och tro att det var en dokumentär, för att längre fram inse att det nog måste vara fejk.

En stor del av tiden visste vi nog inte riktigt vad vi höll på med, men jag lyckades få bitarna att falla, i alla fall hyfsat, på plats i redigeringen.

Jag diggar verkligen voice over:n Störtskön!

Kul! Det är min egen ljuva stämma som hörs. Även VOn arbetade jag fram genom improvisation istället för att skriva ett manus. Jag satt hemma med en billig mikrofon och spelade in en massa goja tills jag kände att jag hade hittat något som kändes rätt. Sedan spelade jag in de bitarna jag var nöjd med på nytt med en bättre mick till den färdiga filmen.

Tack för att ni tog er tid!

/Jakob

Är filmen tänkt som skruvad reklam för Juiceverket? Eller ditt egna projekt för skojs skull när du inte hade annat att göra?

Både och. Juiceverket ville ha en film gjord och frågade mig eftersom jag har varit kompis med en av dem i mer tjugo år. Jag tyckte att idén lät kul, jag hade inte gjort något liknande tidigare, och jag fick i stort sett full frihet att göra vad jag ville, så jag hoppade på. De insisterade på att ge mig en liten slant för besväret, men det var långt under "vanligt" kompispris, så det var inte pengarna som drev mig. Och Juiceverket är för övrigt inte ett företag med skattkistor fulla med guld.

Jag antar att det är ett medvetet grepp med de lite hafsiga klippen ibland och varierande ljudnivånerna?

Det finns säkert ett och annat ställe, åtminstone vad gäller ljudet, där jag kunde ha gjort det bättre, men visst ville jag ha en opolerad look på filmen. Jag ville också att kameran inte skulle vara helt "osynlig" om man säger så. Ibland hamnade jag lite fel med kameran, som det kan bli när man improviserar, men det gjorde ingenting. Vi sökte oss heller aldrig till tysta, bättre miljöer, utan körde på och höll det naturalistiskt.

/Jakob