Gå till innehåll

Film om internetmobbning


33gustav

Recommended Posts

Tja, vad ska man säga? Den var väl okej utifrån att den visade internetmobbing. Men annars så var det ett lite väl uppenbart val av motiv, lite så att det blev banalt. Sen har ju Friends (eller vad den organisationen nu heter) och deras reklambyrå gjort sig lite till experter att med kort tid väldigt snabbt slå ett slag i magen på en och visa hur mobbning kan upplevas och de hemskheter som mobbing innebär. Just därför så blir det en lite orättvis konkurrens när det kommer till sätt att representera mobbing i ett medium som film.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det jag ville var att visa på internetmobbning i en väldigt kort film och meningen var att det skulle vara uppenbart så att alla kan förstå hur allvarligt internetmobbning är. Tack för din åsikt! Ska ha det i tanke till kommande filmer.

Länk till kommentar
Share on other sites

Friends-reklamerna visade barn och unga i utsatta situationer. Här sitter tjejen tryggt framför sin dator i hemmet; Även om internetmobbning består av den faktorn så talar den inte riktigt för saken.

Ska vi "Friends-ifiera" den här videon så skulle den istället kunnat visa tjejen i tårar, gåendes genom en skolkorridor där övriga elever flinar och visar varandra vad som skrivits om denne tjej på Twitter eller Facebook (etc).

 

Allt som allt kändes videon tekniskt Där men inte riktigt hemma vad gäller konceptet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Men jag förstår precis vad ni menar. Vill bara säg att jag inte ville göra en friends-reklamfilm (har faktisk inte ens sett dem). Utan detta va vad jag tänkte på när jag tänkte på internetmobbning. Men som sagt jag förstår era synpunkter.

Länk till kommentar
Share on other sites

När du såg filmen förstod du då budskapet?

Jag förstår att syftet var att berätta om internetmobbning, och att budskapet i det här fallet blir något i stil med att "Tjejer gråter när andra människor postar elaka påståenden och uppmaningar till dem via sociala medier".

Även om syftet och budskapet fungerar så ändrar det inte det faktum att konceptet är svagt. Det finns många sätt att föra fram ett budskap- Vad jag försöker säga är att det här kanske inte var det mest effektiva av dem.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag förstod det . Ville bara se om budskapet ändå kom fram. Men nu förstår jag att man kankske skulle gjort det på ett annat sätt.

 

Varför gjorde du denna film? Är det något som du känner extra starkt för?

 

Det är svårt att göra film om mobbing och det är för att det har gjorts så många gånger förr, vilket innebär att man verkligen måste ha något eget att komma med, se Anna Odells "Återträffen" som exempel på någon som lyckats med detta svåra för att hon verkligen brinner för det och är känslomässigt engagerad.

 

/D

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är så att inan jag gjorde denna film så gjorde jag en 15min lång kortfilm om mobbning, ett projekt jag brann otroligt mycket för. Jag kom senare på att jag även ville göra något kortare om internetmobbning för att även få ut ett budskap om det. Jag kände att jag hade mer att säga om mobbning.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag kom senare på att jag även ville göra något kortare om internetmobbning för att även få ut ett budskap om det. Jag kände att jag hade mer att säga om mobbning.

 

Men det är ju just det som är problemet när man har mobbing som tema, det räcker ju inte bara med att ha ett viktigt budskap utan man måste ju även få publiken att ta till sig budskapet.

 

Och hur gör man det? Jo, genom att engagera dem med en historia som känns fräsch på något vis.

 

/D

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...