Jump to content

Hjälp med workflow Premiere CC, After Effects CC & Davinci Resolve? (någorlunda akut)

Recommended Posts

Posted

Tjenare!

Jag skulle behöva hjälp med logiskt tänkande kring alla steg i postproduktionen av en kortfilm som jag sitter och klipper. Vi har filmat filmen med A-cam och därav så får vi CinemaDNG-filer, dessa har jag konverterat till 422 proxy i Davinci Resolve 9 lite som jag sedan tagit in i Premiere Pro CC.

Tanken är att klippa klart filmen, spara projektet som en XML-fil och öppna i Davinci Resolve igen för att där länka tillbaka till råmaterialet och grada filmen. Dock så vill jag göra en del effekter i filmen i After Effects CC vilket jag tror kommer ställa till med problem i och med att klippnamnet i Premiere får ett nytt namn om man går via Adobe Dynamic Link.

Davinci Resolve > Premiere > After Effects (via adobe link) > Premiere > Davinci Resolve > Färdig film!

Hur går jag tillväga?

Sitter på en Mac 15" retina 16GB, i7 etc. och har Adobe CC licens om det är till någon hjälp?

Hjälp skulle enormt!

// Mvh Patrik

Posted
Tjenare!

Jag skulle behöva hjälp med logiskt tänkande kring alla steg i postproduktionen av en kortfilm som jag sitter och klipper. Vi har filmat filmen med A-cam och därav så får vi CinemaDNG-filer, dessa har jag konverterat till 422 proxy i Davinci Resolve 9 lite som jag sedan tagit in i Premiere Pro CC.

Tanken är att klippa klart filmen, spara projektet som en XML-fil och öppna i Davinci Resolve igen för att där länka tillbaka till råmaterialet och grada filmen. Dock så vill jag göra en del effekter i filmen i After Effects CC vilket jag tror kommer ställa till med problem i och med att klippnamnet i Premiere får ett nytt namn om man går via Adobe Dynamic Link.

Davinci Resolve > Premiere > After Effects (via adobe link) > Premiere > Davinci Resolve > Färdig film!

Hur går jag tillväga?

Sitter på en Mac 15" retina 16GB, i7 etc. och har Adobe CC licens om det är till någon hjälp?

Hjälp skulle enormt!

// Mvh Patrik

Tror inte XML:er fungerar speciellt bra med Dynamic Links och sånt, men även om det gjorde det så rekommenderar jag att göra alla effekter efter gradingen. "Standard" om man kan kalla det så, är ju att först göra klippningen utan effekter (möjligtvis lägga på en snabb skisseffekt för att göra det enklare för kunden att förstå hur det kommer se ut) sen grada materialet och därefter göra effekter på det gradade materialet.

Främsta anledningen till att vi gör så enligt mig är att när vi gör effekter så innehåller det så ofta transparenta delar, och möjligtvis olika blending modes, och då spelar helt plötsligt de korrekta färgerna och luminansvärderna i bilden bakom stor roll. Så allt sånt bör vara satt/gradat innan man sätter igång och lägger tid på att göra effekter och finjustera saker som opacity, blending modes osv. som ändå kommer behöva göras om ifall man ändrar bilden som effekten ska matchas mot.