Gå till innehåll

Vegas 5.1 Ljud


tomgrejs

Recommended Posts

Tjena

Jag är ny i det här forumet och tänkte börja med en fråga..

Jag har hållt på ganska mycket med Vegas 5.0 och kan det rätt så bra. Men något jag aldrig förstått mig på är hur man ska kunna få surround ljud.

 

Någon som vet ungefär hur det går till? eller vet någon sida som tagit up det och skrivit ner nån guide??

och går det överhuvudtaget att få surroundljud om man har spelat in klippet ifrån en dv-kamera med stereoljud?

 

jag skulle vilja ha lite ljud på alla högtalare, och iblan kanske ha lite mer på just en vänstra surroundhögtalaren tex.

 

//tom grejs

Länk till kommentar
Share on other sites

Nu kanske jag är helt ute och cyklar. Men man kan väll göra surround / 5.1 ljud från stereo. De man kan göra är väll att man får bestäma var i rummets rymd ljudet ska ligga.

 

ex. stereo ljudet flyttas bak till bakre satellit högtalarna. Eller att man lägger över så att 80% av ljudet spelas i ex. bakre högra högtalarn. osv.

Stämmer de???

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=tomgrejs]Tjena

Jag är ny i det här forumet och tänkte börja med en fråga..

Jag har hållt på ganska mycket med Vegas 5.0 och kan det rätt så bra. Men något jag aldrig förstått mig på är hur man ska kunna få surround ljud.

 

Någon som vet ungefär hur det går till? eller vet någon sida som tagit up det och skrivit ner nån guide??

och går det överhuvudtaget att få surroundljud om man har spelat in klippet ifrån en dv-kamera med stereoljud?

 

jag skulle vilja ha lite ljud på alla högtalare, och iblan kanske ha lite mer på just en vänstra surroundhögtalaren tex.

 

//tom grejs[/citat]

Edit: Nu ljög jag nog lite, du måste inte ha ett ljudkort med ASIO-stöd för att redigera i 5.1, men det underlättar verkligen.

 

Tanka hem manualen till Vegas 5 och läs från sid. 175 i den. Återkom om du har fler frågor! :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...