Jump to content

Recommended Posts

Posted

Tjena

Jag är ny i det här forumet och tänkte börja med en fråga..

Jag har hållt på ganska mycket med Vegas 5.0 och kan det rätt så bra. Men något jag aldrig förstått mig på är hur man ska kunna få surround ljud.

Någon som vet ungefär hur det går till? eller vet någon sida som tagit up det och skrivit ner nån guide??

och går det överhuvudtaget att få surroundljud om man har spelat in klippet ifrån en dv-kamera med stereoljud?

jag skulle vilja ha lite ljud på alla högtalare, och iblan kanske ha lite mer på just en vänstra surroundhögtalaren tex.

//tom grejs

Posted

Att göra surround handlar ju helt enkelt om att ha fler än 2 ljudspår, som man har vid stereo.

Visst kan du göra surround i efterhand, men om filmen är inspelad

i stereo så gör det ju ingen skillnad ändå.

Om du inte lägger effekter på surround t.ex.

Posted

Nu kanske jag är helt ute och cyklar. Men man kan väll göra surround / 5.1 ljud från stereo. De man kan göra är väll att man får bestäma var i rummets rymd ljudet ska ligga.

ex. stereo ljudet flyttas bak till bakre satellit högtalarna. Eller att man lägger över så att 80% av ljudet spelas i ex. bakre högra högtalarn. osv.

Stämmer de???

Posted

[citat=tomgrejs]Tjena

Jag är ny i det här forumet och tänkte börja med en fråga..

Jag har hållt på ganska mycket med Vegas 5.0 och kan det rätt så bra. Men något jag aldrig förstått mig på är hur man ska kunna få surround ljud.

Någon som vet ungefär hur det går till? eller vet någon sida som tagit up det och skrivit ner nån guide??

och går det överhuvudtaget att få surroundljud om man har spelat in klippet ifrån en dv-kamera med stereoljud?

jag skulle vilja ha lite ljud på alla högtalare, och iblan kanske ha lite mer på just en vänstra surroundhögtalaren tex.

//tom grejs[/citat]

Edit: Nu ljög jag nog lite, du måste inte ha ett ljudkort med ASIO-stöd för att redigera i 5.1, men det underlättar verkligen.

Tanka hem manualen till Vegas 5 och läs från sid. 175 i den. Återkom om du har fler frågor! :)