YMSE Postad 23 september 2013 Postad 23 september 2013 . Hur gör man för att bakgrunden ska bli transparant i Premiere Pro 6? Tex så man i ett projekt kan skapa en slutvinjett som man kan använda på andra filmer. Gör man bara rakt av blir det ju svart bakgrund...? 0 Citera
StenR Postad 23 september 2013 Postad 23 september 2013 Se till att Background inte är ifyllt på texten om du använder Titler-verktyget. Om du ska använda en egen animering som vinjett måste du spara den med transparent bakgrund (alpha-kanal). 0 Citera
YMSE Postad 23 september 2013 Författare Postad 23 september 2013 Hej. Det där hänger jag inte med på. Titel mm funkar bra. Men jag her en sekvens med en logga mm. som jag vill kunna lägga på andra filmer. dvs en kort film snutt som jag vill ha transparetn bakgrund på. Hur spar jag den....alpha-kanal? 0 Citera
GutteG Postad 23 september 2013 Postad 23 september 2013 Bäst är att göra den i photoshop eller after effects med alfakanal. Alternativ 2 är att återanvända sekvensen. Alternativ3 att spara den med bakgrund i avvikande färg och göra den färgen transparent med color key el. dyl. 0 Citera
YMSE Postad 23 september 2013 Författare Postad 23 september 2013 Alt 3, då använder man color key i den nya sekvensen där loggan ska användas? Det går alltså inte att spara den genomskinlig så som en psd fil tex. Loggan är gjord i photoshop men animeringen i PrPro. Borde väll gjort det i After Effects direkt men men... 0 Citera
jbergman Postad 23 september 2013 Postad 23 september 2013 Det är bara att exportera från Premiere i ett format som stöder alpha-kanal, dvs transparens. Quicktime Animation t ex. Se bara till att kryssa i RGB+Alpha vid export. /Jakob 0 Citera
YMSE Postad 24 september 2013 Författare Postad 24 september 2013 Det där låter ju bra. Kollade lite och ställde för Quick och animation. Kryssar man Alpha+RGB någon annan stans än i export rutan? 0 Citera
YMSE Postad 24 september 2013 Författare Postad 24 september 2013 Color key funkar ju bra. Tack för det tipset!! Men om man kan spara direkt med transp bakgrund är det ju än bättre... Hittar inte kryssrutor för Alpha och RGB dock, kanske blind... 0 Citera
StenR Postad 24 september 2013 Postad 24 september 2013 Om man väljer 32-bitars djup vid export så inkluderar det alfakanal. 0 Citera
YMSE Postad 24 september 2013 Författare Postad 24 september 2013 Helt suveränt. Det där hade jag aldrig kommit på själv! Stort tack för hjälpen, Color Key funkar men med 32bit blir det ju transp. direkt :-) 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.