Gå till innehåll

Inspirationstips


dr_krupp

Recommended Posts

Hej.

 

Tänkte komma med ett trevligt tips till alla som är intresserade av skapandeprocessen (manus, film - hur sakerna kommer till).

 

* SPY kids 2 (region 1, köpes på t.ex http://www.futureent.com/index.php )

Robert Rodriguez har gjort det mesta i den här filmen. Manus, regi, musik, klippning, design... (smink?) och det delar han gärna med sig av i ett fullmatat kommentarspår på dvd'n. Otroligt intressant.

 

Där tipsar han också om en bok vid namn "Art & Fear", som behandlar ämnet "skapandeprocess" och "inspiration". Jag har köpt den på AdLibris (men inte hunnit läsa den ännu).

 

Sådär... nu ska väl allting klarna! :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Håller med om att kommentarspåret är väldigt interresant. Måste dock passa på att tipsa om hans kommentarspår till El Mariachi och Desperado. Måste vara bland de bästa spåren som spelats in. Även spåret till From Dusk Till Dawn, där han tillsammans med Quentin Tarantino sitter och pratar är en höjdare.

 

 

Det är bara så att Robert Rodriguez är gud, och hans bok "Rebel Without a Crew" är bibeln :)

 

 

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...
  • 3 veckor senare...

Ett annat spår som jag anser är väldigt lärorikt är kommentator spåret i Resorvoir Dogs. Detta är Quentin Tarantinos första film som han skrev samtidigt som han jobbade i en videobutik i LA. Första personen som fick intresse för manuset var Harvy Keitel som älskade det. Filmen är inte genialisk berättar tekniskt men manuset är blodig och underbart. Byggs mycket på dialogerna (precis som många andra tarantino filmer). Rekommenderar starkt, filmen kostar bara 89 kr i dom flesta affärer.

Länk till kommentar
Share on other sites

Kommentarspår på Resorvoir Dogs? Det tror jag inte (men är inte helt 100). Jag är tveksam till det, eftersom Tarantino sagt att han inte tänker spela in kommentarspår till filmer han regisserat. Däremot medverkar han på ett par kommentarspår till filmer han skrivit manus till (From dusk till dawn, True Romance... )

 

Och just True Romance har ett riktigt bra kommentarspår av Tarantino. En hel massa kul trivia där.

Länk till kommentar
Share on other sites

Den amerikanske (och engelska också tror jag) versionen har kommentaterspår; fast i formen av intervjuer som de lagt över filmen. De sitter inte och tittar på filmen samtidigt alltså. Det är dock intressant iallfall.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nu kommer jag med min jäkla bok igen, men det finns en intervju med Tarantino i början av det publicerade manuset till Reservoir Dogs.

Den handlar iofs ganska mycket om honom och hans arbete, men när vi ändå verkar hyllar honom så. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...