Gå till innehåll

VHS-priser


moonis

Recommended Posts

Har ett par VHS-filmer från början av 90-talet med klisterlappar med pris. Mellan 99kr och 169 står det på dem; men osäker på hur långt efter release de köpt. Men en storfilm låg nog mellan 169 och 229 när det var release.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vill bestämt minnas de låg ganska jämnt mellan 140-170:- (eller ja, avrundat från den löjliga siffra 169 alltså) för en ny rulle, har inget minne av att de någonsin låg över det?

Den absolut sista VHS i fullpris jag någonsin köpte var Matrix med medföljande separat BTS-rulle (149:- för det paketet), sen blev det enbart 2-För-100 & begagnade hyr-rullar :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

I början av 80-talet köpte jag en VHS-film på en hyrbutik i Stockholm för 450 spänn, på den tiden köpte man överhuvudtaget aldrig VHS-film i Sverige. Sen åkte jag till London och Virgin Store där men kunde köpa filmer för £9.99 och insåg vilken marknad det skulle bli.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad hade folk hemma innan VHS då? Hällristningar? Låter ju helt sjukt dyrt. Måste varit en "quality leap" som hette duga om de kunde rättfärdiga sådana priser.

 

Svaret är super8-filmer, och långfilmer i det formatet var inte billiga eller speciellt vanliga. Det fanns inget annat, både bild och ljud var ju sämre än tidigare men billigare att kopiera och därför i längden billigare att köpa när volymerna blev större. Men i början så var det dyrt att köpa men så var det hyrmarknaden som gällde väldigt länge även om filmerna som fanns i början oftast var de som inte platsade på bio. Kolla här så ser du vad priserna låg på även i USA då:

When the sale price for VHS movies was $50 | The Big Event | an SFGate.com blog

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...